Néhány szó az Atkins-diétáról

Többen kértétek, hogy írjunk az Atkins-diétáról, sőt fórumot is indítottatok a témában. Rendben, írunk róla... és felhívjuk figyelmeteket ennek a kezdetben igen látványos, ám a táplálkozáskutatók által vitatott diétának a negatívumaira, veszélyeire.

Dr. Robert C. Atkins által kialakított diéta lényege a magas protein bevitel és a szénhidrátok szinte teljes mértékû elhagyása. A szénhidrátok elhagyásával a szervezet úgy érzékeli, mintha nem jutna elegendõ táplálékhoz (gyakorlatilag mintha éheznénk), és elkezdi elégetni a lerakodott zsírokat. Mivel a diéta elsõ két hete elég szigorú, a kezdeti fogyás gyors és látványos.

Sok fehérje, szénhidrát alig

Az Atkins-diéta arra az elméletre épül, hogy a hízás nem a bevitt étel mennyiségétõl függ, hanem attól, ahogy a szervezetünk lebontja a szénhidrátokat, különös tekintettel a kenyérre, burgonyára és a tésztára.

A több mint harminc éve létezõ (és ugyanennyi ideje heves vitákat kiváltó) Atkins-diéta, illetve az azonos elvekre épülõ, Arthur Agatston miami szívgyógyász által kidolgozott, úgynevezett Dél-tengeri diéta lényege, hogy korlátlan mennyiségben engedélyezi fehérjék (hús, tojás, sajt) fogyasztását, ellenben a szénhidrátok (kenyérfélék, rizs és gyümölcsök) bevitelét radikálisan csökkenti.

Atkins napi fél kg fogyást ígér fehérjében gazdag étrendjével, Agatston a három fázisból álló diétájának elsõ hetében körülbelül 4-6 kilogrammot. Atkins a kenyér, a burgonya, a rizs és tésztafélék fogyasztását tiltja, ellenben szalonnát, virslit, sajtot, halat, tejszínt és tojást korlátlan mennyiségben engedélyez, sõt az alkoholt sem zárja ki teljes mértékben.

Diétájának lényege, hogy az energia-bevitel nincs korlátozva, minden olyasmit lehet enni, amit a többi diéta tilt. A napi bevitt energia optimális megoszlása Atkins-diétája szerint: 15-20% szénhidrát, 44-45% zsír és 40% fehérje.

Az elsõ hetek után az Atkins-diéta és Dél-tengeri diéta egyfajta szinten tartó, visszaszoktató programot ír elõ. A szénhidrát bevitel még ebben a stádiumban is jóval kevesebb, mint amennyihez a legtöbb ember hozzá van szokva. Az elsõ hetek nagyon nehezek lehetnek, különösen azoknak, akik nagy mennyiségû szénhidrát bevitelhez vannak szokva. Ennek számos mellékhatása lehet, így szédülés, fejfájás, ájulás. Egy másik tipikus, kellemetlen mellékhatása a rossz szájszag lehet.


Veszélyes lehet

Az utóbbi idõben Atkins diétáját újra rengeteg kritika érte, mondván, hogy hosszú távon káros az egészségre és szívbetegségekhez vezet. A magas fehérjebevitel ugyanis megterheli a vesét, megemeli a vér húgysav- és koleszterinértékét, rost- és vitaminhiányos. A koleszterinben gazdag étrend miatt megemelkedik a vérnyomás, és nem csoda, ha megnõ a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának veszélye. Vannak, akik szerint a szénhidrát-megvonás elve sok értékes anyagtól fosztja meg a szervezetet, a fehérjefogyasztás jelentõs növelése viszont hosszabb távon emeli a koleszterinszintet, bár ezt a szakemberek egy része nem látja bizonyítottnak.




Elõnyei:

- gyors és látványos fogyás
- korlátlan mennyiségû, magas proteintartalmú étel bevitele
- bizonyítottan mûködik


Hátrányai:

- a diéta szigorúan korlátozza a fogyasztható ételeket
- magas zsírtartalmú ételek fogyasztását írja elõ
- rossz közérzetet, fejfájást, szédülés és rossz leheletet idéz elõ
- számos alapfontosságú tápanyagot kizár
- a leadott kilók nagyon könnyen visszaszedhetõk
- a magas protein tartalmú ételek túlzott fogyasztása rombolja olyan létfontosságú szerveinket, mint a szív és a vese

  • Kinyomtatom
  • Elküldöm

Ajánlott receptek és cikkek

Hozzászólások

tnrita 2 évvel ezelőtt
Szerintem is csak akkor egészséges, ha eszünk mellé gyümölcsöket és zöldségeket. (Pedig én húsimádó vagyok), de nagy szüksége van a szervezetnek a vitaminora és a rostokra is. A természetes gyümölcscukor kell!
kilyes 6 évvel ezelőtt
Sziasztok! Valoban hatasos lehet a dieta, viszont vitaminpotlasra lehet szukseg. Ilyenkor meg, mikor erik a kerti zoldseg-gyumolcs, egyenesen fajdalmas... Szerintem egeszseges embernek alap fizikai aktivitas mellett (ami esszencialis), ha nem eszik osszevissza,keruli a szenhidratgazdag eteleket (gabonak), le kell tudni fogynia. Ezt 20 kg minusz utan allitom
borcsokne 6 évvel ezelőtt
Sziasztok! Ezt a diétát én 2000 környéke
miranda7979 7 évvel ezelőtt
Sziasztok.Én is próbáltam az Atkinst de sajna olyan fejfájásom volt hogy feladtam.Na meg még számos mellékhatás.Arra viszont nagyon jó volt hogy rájöttem mennyire sok szénhidrátot viszünk be feleslegesen.És így is sikerült fogynom 10 kgot 2 hónap alatt.Nem az Atkinssal mert én nem értek vele egyet hanem csupán csak egx kis odafigyeléssel.
Khadris 7 évvel ezelőtt
Az Atkins alapötlete jó, de botorság elhagyni a gyümölcsöket, zöldségeket. Kicsit módosítva, GI-sebbé téve, viszont tökéletes életmód lehet. Az embernek szüksége van szénhidrátra, de nem a finomitott cukrokra, hanem a hosszú idő alatt felszívódó, természetes cukrokra, amik nem emelik meg hirtelen az inzulinszintet és nem tesznek cukorbeteggé. A gyümölcsök, zöldségek tökéletesek, de kerülni kell a magas keményítőtartalmúakat, a krumplit, kukoricát, banánt, és a gabonákat is. A tészta és kenyér elhagyásban a Atkinsnek igaza van, a sok zöldség mellé egyszerüen nem is kell, ha meg mégis, akkor ott a zab. Ezt a zsírtól való elhízást meg a tojás meg fehérje okozta koleszterinszint-parát meg hagyjuk már... az ember ősidők óta mindenevő, negyvenezer éve vadászik, hússal, tojással és fehérjével táplálkozik, hogy lehetne az ártalmas a szervezetre? Tessék megnézni az afrikai vad törzseket, egyik sem elhízott, szivbeteg, és ez nem a sok futkározástól van... A zsírból energia lesz, a fehérjéből izom, a cukorból meg zsírpárna... Ha valaki fogyni akar, egyszerüen hagyja el a cukrot.

Magazin