Keress receptre vagy hozzávalóra
Recept feltöltés

Mit együnk, mit igyunk a szép bőrért?

A ragyogó, szép bőr az egészség egyik leglátványosabb mutatója, nem csak megjelenésünk miatt érdekes, de szervezetünk működéséről is árulkodik. Mindenkinek jár, hogy szó szerint jól érezze magát a bőrében, és ehhez a legfontosabb lépést nem a szépségápolási termékek, hanem a konyha irányába érdemes megtenni. Megmutatjuk, hogyan!

A szép bőr - no meg az ideális testalkat - szinte mindenki legfőbb vágyai között szerepel, de kétségkívül a legfontosabb és mindennek az alapja az egészség. A napfényben szegény hosszú hónapokat, a természetes vitaminokban szűkölködő időszakot mindenki megérzi. Ha ehhez társul még a túlhajszolt, stresszes életforma, a mozgásszegény életmód, akkor bizony a legárulkodóbb jelek (az esetleg felszaladt pluszkilók mellett) a bőrünk állapotán látszik leginkább. Ideje felvenni a harcot a szürke, fáradt bőr ellen! Ahhoz, hogy szó szerint jól érezzük magunkat a bőrünkben, nem jelenthetnek kifogást a genetikai adottságok, mindenki kihozhatja magából a legjobbat.

Akárcsak a tartós és sikeres fogyáshoz, a szép bőr eléréséhez is fejben dőlnek el a legfontosabb dolgok. Csak egy kis odafigyelés, és akár már egyetlen hét leforgása alatt látható eredményeket érhetünk el, ha odafigyelünk a mozgásra, a folyadékbevitelre és a táplálkozásra.

A rendszeres mozgás fontosságát nem lehet eléggé hangsúlyozni – a szabad levegőn végzett testgyakorlást különösen meghálálja a bőr –, amellett, hogy leküzdjük segítségével a napi stresszt, fittebbek leszünk, serkentjük vele a vérkeringésünket (igen, a bőr alatti erekét is!), és még a kalóriák is gyorsabban égnek. Aki vidéken él vagy kertje van, a tavaszi kerti munkák elvégzésével is sokat tesz az egészsége védelmében, a hétvégi kirándulás, erdei túra szintén sokat számít abban, hogy bőrünk megteljen színnel, élettel. A futás, kocogás, sőt a tempós séta is tökéletes mozgásformák. Ezeken túlmenően a kerékpározás, úszás, gimnasztika, jóga (különösen a meleg környezetet igénylő irányzatok) is hihetetlenül áldásosak.

Ha pedig már jól kimozogtuk magunkat, és rákaptunk az ízére, vagyis rendszeresen beiktatjuk a napirendünkbe, jöhet az evés-ivás, nem is a medve, de a saját bőrünkre!

Igyunk a szép bőrért!

Víz, víz, víz! Igen, a legegyszerűbbnek tűnik, mégis hajlamosak vagyunk megfeledkezni a minden élet alapját jelentő vízről. Napi 2-4 liter folyadék, amiből legalább 1,5 l (ez nagyjából 8 pohárnak felel meg) tiszta víz vagy ásványvíz rendszeres fogyasztása, már önmagában csodákra képes, nyáron, intenzív sportolás mellett pedig még ennél is több vizet érdemes fogyasztani. A víz nem egyszerűen megfelelően hidratálja a szervezetünket, de tisztít, méregtelenít, serkenti az emésztést. Ha pedig minél gyorsabban megszabadulunk a méreganyagoktól, a bőrünk fantasztikus módon meghálálja. Kisimul, a ráncok eltűnnek vagy mérséklődnek, a szürke arcszínt felváltják az egészséges árnyalatok, és mindenütt feszesebb, egészségesebb lesz.

Mi kerüljünk, mit kedveljünk?

Akinek problémás bőre van, jól tudja, hogy az erősen cukrozott vagy magas zsírtartalmú italok fogyasztását mindenképp tanácsos kerülnie, de ezt jó szem előtt tartania mindenkinek. A cukrokban gazdag szénsavas üdítőitalok, a tejszínnel dúsított italok fogyasztását mérsékeljük, amennyire csak lehetséges. A víz mellett a növényi rostokban gazdag, frissen préselt gyümölcs- vagy zöldséglevek, turmixok, smoothiek és a saját készítésű, zöldségekben gazdag krémlevesek viszont nem csupán tisztítanak és méregtelenítenek, de a szervezet vitamin- és ásványianyag-raktárának feltöltéséhez is jelentős mértékben hozzájárulnak. A tisztító hatású teákról nem is szólva! A zöld tea regeneráló hatásáról is ismert, antioxidánsokat tartalmaz, így rendszeres fogyasztásával bőrünk tisztul, kisimul. A gyógynövények közül többek között a csalánlevél, a citromfű, a kamilla, a borsmenta forrázásával készített teák fejtenek ki jótékony tisztító hatást.

A gyömbér, a bodzavirág tea formájában pedig nem egyszerűen megszabadít a méreganyagoktól, de erősíti az immunrendszerünket, belülről regenerálja a bőrünket, miközben olyan hő termelésére is serkenti a szervezetet, ami energetizáló hatású. Ízesíthetjük a teákat frissen facsart citromlével, mézzel is.

Az intenzív sport, mozgás és a bőséges folyadékbevitel szinte kéz a kézben jár – a mozgás hatására kialakuló verejtékezéssel nem csupán folyadékot veszít a szervezetünk, de tisztul is, a folyadékot pedig pótolni kell (persze, nem mindegy, mivel).

Mit együnk a szép bőrért?

Bőrünk az életkor előrehaladtával, de a stressz következtében is sokat változik: veszít rugalmasságából. Ahhoz, hogy minél tovább megőrizzük fiatalságát, fontos, hogy elegendő antioxidánst vigyünk a szervezetünkbe: a friss zöldségfélék és gyümölcsök rendszeres fogyasztásával éveket tagadhatunk le.

A C-vitaminban gazdag zöldségfélék, a zöldleveles növények (pl. káposztafélék, spenót, sóska, mángold) rendszeres fogyasztása elengedhetetlen az egészséges, szép bőr megőrzéséhez vagy épp a fáradt bőr regenerálásához. Különösen gazdagok antioxidánsokban a piros vagy élénk narancsszínű zöldségfélék (pl. paradicsom, paprika, sárgarépa, sütőtök), valamint gyümölcsök (többek között az áfonya, a málna, eper, szeder). Ugyanilyen fontos ügyelni a megfelelő B- D- és E-vitaminbevitelre is. Az utóbbi kettő természetes úton pl. a hidegen sajtolt növényi olajok (olíva-, repce-, tökmag-, kukoricacsíra-olaj használata), az olajos magvak (dió, mogyoró, mandula) mértékletes fogyasztásával elérhető. Salátákhoz használjunk hidegen sajtolt olajokat, napi egy marék diót-mogyorót pedig még a diétázók is nyugodtan elnassolhatnak.

A legfontosabb vitaminok és természetes forrásaik

Az A-provitamin, ami megtalálható többek között a sárgarépában, sárgadinnyében, de az édesburgonyában (batátában) is, fontos szerepet játszik a bőr sejtjeinek megújításában.

Nem szabad elfelejteni, hogy felszívódásához kevés zsiradékra is szükség van, így mondjuk a joghurtos sárgarépa-saláta kevés avokádóval, a tökmagolajjal készült édesburgonya- vagy tökleves nagyszerű bőrtápláló is, amellett, hogy mindegyik finom és egészséges.

A B3-vitamin (a paradicsom, a tonhal, a zsenge tavaszi spárga is tartalmazza többek között) értágító hatásáról is ismert, ezáltal a télen kifakult sápadt bőrt új élettel tölti fel.

A spárga alacsony energiatartalmáról híres, és számos formában fogyasztható. A lágy tojással kínált zöldspárga pl. igencsak ízletes és egyszerűen elkészíthető bőrregeneráló fogásként is felfogható.

A C-vitamin igazi csodafegyver az öregedés ellen, de elősegíti a kollagének termelését, és óv a szabadgyökök káros hatása ellen is – a legjobb forrásai a friss zöldségek, gyümölcsök. A C-vitamin hő hatására csökken vagy elillan az ételekből, amit csak lehet, fogyasszunk nyersen, salátaként, mártogató szószokkal.

A D-vitamint tartják sokan a 21. század új csodavitaminjának, és hiányában valóban fáradékonyak leszünk, az immunrendszerünk könnyen sebezhetővé válik, a csontozatunkba nem tud beépülni a kalcium, és ebből rengeteg probléma adódhat, a bőrünk pedig kifakul, hámlani kezd. A természetes napfény mellett a legjobb D-vitamin forrás a hidegen sajtolt tökmagolaj. Ha ezzel készítjük a salátákat, máris sokkal többet tettünk az egészséges bőrünkért és a jó közérzetünkért, mint első hallásra gondolnánk. Található még D-vitamin a tojásban, a tejtermékekben, halmájban.

Az E-vitamin abban segíti a bőrt, hogy ne veszítsen kollagén tartalmából, mindemellett véd a sejtkárosodástól. Az olajos magvak, az avokádó is remek forrása. Egy könnyű guacamole (avokádókrém) teljes őrlésű kenyérrel fogyasztva nem csupán az E-, de a B-vitaminokat is pótolja a szervezetben.

A szép bőr titkos csodaszerei az ásványi anyagok közül a magnéziumban, kalciumban, vasban, fluorban, kénben, cinkben, vagyis az ezeket megfelelő mennyiségben tartalmazó élelmiszerekben találhatók. A szervezetben jelenlévő cink szabályozza többek között a faggyútermelést, tehát a zsírosodásra, tág pórusokra, mitesszerek megjelenésére hajlamos bőrtípusok esetén kulcsfontosságú a megfelelő cinkpótlás. Cinket tartalmaznak pl. a zöldleveles növények, a búzacsíra, a belsőségek közül a máj. A spenótos fogások, salátafélék, a búzacsírás kenyér mind-mind remek cinkforrást jelentenek.

Nem csupán arra érdemes gondolni, hogy az arcunk szép, a combunk pedig feszes legyen, de a seprűvénák megjelenéséről, a hajszálerek nem megfelelő működéséről (a telített zsírokban gazdag táplálkozás sokat árt az artériáknak, végső soron pedig érszűkület kialakulásához is vezethet) is először a bőrünkön jelennek meg a figyelmeztető jelzések. Ezért is különösen fontos, hogy a zöldségek, gyümölcsök és teljes őrlésű gabonák mellett figyelmet fordítsunk az ásványi anyagokban, B-vitaminokban gazdag étkezésre. A sokáig feledésbe merült hajdina, a köles és a hántolatlan rizs nem egyszerűen remek köret, de salátákat is készíthetünk belőlük, zöldségfélék, halak, húsok töltelékébe, fasírtokhoz is adagolhatjuk. 

Fontos rostok

A víz, a vitaminok és az ásványi anyagok mellett a rostok bevitelére sem árt odafigyelni. Ezek nem csupán az emésztőrendszer, de az egész szervezet működésében, a méregtelenítés felgyorsításában is kulcsszerepet játszanak. A búzakorpa, a búzacsíra, a lenmag összetételüknek köszönhetően igazi kincset jelentenek. A teljes őrlésű lisztből készült kenyérfélék, péksütemények valóban hozzásegítenek a bőr egészségének visszanyeréséhez. Magvakat, rostdús gabonapelyheket a reggeli müzlibe keverve könnyedén magunkhoz vehetünk. Ilyenkor a szükséges folyadékot is rögtön társíthatjuk a rostokhoz, mert arról semmiképp sem szabad megfeledkezni, hogy jótékony hatásukat csakis így tudják kifejteni. A probiotikumokat tartalmazó joghurtok, kefir fogyasztása is kifejezetten ajánlott, de akinek ezen tejtermékekre érzékeny a gyomra, gyümölcslével is helyettesítheti.

A gabonákban - és nem csupán a búzában vagy a rozsban -, de a kölesben, árpában a rostok mellett fehérjék, fontos ásványi anyagok is rejlenek, mindehhez nagyon alacsony zsírtartalom társul. Az átlagos napi rostmennyiség, amire az egészséges szervezetnek szüksége van, nagyjából 20-25 gr, amihez elsősorban a teljes őrlésű gabonákból, csírákból juthatunk hozzá.

A teljes értékű fehérjebevitellel is elősegíthető a bőr egészségének helyreállítása. A halak, fehér húsok (pl. pulykamell, csirkemell), a hüvelyesekkel társított gabonák (pl. rizs vörös babbal, bulgur csicseriborsóval), a gombák egyaránt egészséges fehérjeforrást jelentenek. A fehérjék ugyanis hozzájárulnak a sejtek regenerálásához, késleltetik a bőr öregedését.

Szó sincs arról, hogy mindenféle zsiradékot száműzni kellene az étrendből, de a chipsekről, az erős fűszerezésű, zsíros kolbászokról, nehéz ételekről tanácsos lemondani. A bundázás helyett, ha csak lehet, válasszuk inkább a kevés zsiradékon sütést, grillezést, csőben sütést. Kevés vaj és olaj keverékében serpenyőben is süthetünk húsokat, halakat éppúgy, mint zöldségféléket. A halakban és a növényi olajokban található omega-3 zsírsavak kifejezetten arról nevezetesek, hogy segítenek megőrizni a bőr fiatalságát, érdemes ezeket előnyben részesíteni.

A nehéz, majonézzel dúsított mártások helyett célszerű a könnyebb joghurtos, kefires önteteket és mártogatókat, paradicsom alapú salsákat, szószokat választani saláták, zöldségfélék mellé is.

Mindezek után joggal merülhet fel a kérdés, hogy létezik-e speciális bőrdiéta? Erről természetesen megoszlanak a vélemények. Akinek ugyanis komoly bőrproblémái vannak, feltétlenül szakorvoshoz kell fordulnia. Az alapvetően egészséges szervezetű embereknél is gyakori a sápadtság, a fakó, hámló vagy feszességét vesztett bőr, a szürkeség. A semmivel sem pótolható pihentető alvás, valamint a dohányzás elhagyása mellett helyes táplálkozással, mindenekelőtt pedig a bőséges víz- és zöld tea fogyasztással látványos eredmények érhetők el akkor is, ha nem fogjuk magunkat szigorú zöldség-gyümölcs kúrára, de úgy alakítjuk át az étrendünket, hogy abban ezek meghatározó szerephez jussanak.

Számos kutatás folyik a bőr szépségének megőrzéséért, a kozmetikai cégek külsődleges használatra kínált termékeiről nem is szólva, de tény, hogy a szép és egészséges bőr titkai elsősorban nem ebben rejlenek.

Az egyik sokat idézett amerikai kutató pl. kidolgozott egy olyan háromnapos bőrdiétát, amelyben első helyen a zöldségek és gyümölcsök fogyasztása szerepel, ezekhez társul a lazac, zsiradékok közül pedig olívaolajat javasol. Vannak persze mások, akik a bőr szépségének visszanyeréséhez a zöldségek és gyümölcsök mellé a növényi rostok fokozott bevitelét javasolják kúraszerűen. Megint mások a gabonák és zöldségek kombinációja mellett érvelnek. Ki-ki eldöntheti, mi áll hozzá közelebb. Az azonban biztos, hogy a cukroktól, telített zsíroktól, nehezen emészthető fogásoktól érdemes megszabadulni.

Csodadiéták természetesen nincsenek, minden szabályt betartani nem könnyű feladat, de életmód- és szemléletváltással sokat tehetünk nem csupán a bőrünk szépségéért, de egészségéért, és ezzel a saját jó közérzetünkért, mert hát mindannyian megérdemeljük, hogy igazán jól érezzük magunkat a bőrünkben!

  • Kinyomtatom
  • Elmentem
  • Elküldöm
Promóció

Magazin