Keress receptre vagy hozzávalóra
Recept feltöltés

Miért jó a joghurt?

Táplálkozási szakértők szerint még a tejnél is egészségesebb. Lássuk, miért játszik egyre fontosabb szerepet az egészséges étkezésben ez az értékes tápanyagokkal teli finomság!

Egyensúlyban a test

Talán nem is gondolnák, de az immunrendszer minél tökéletesebb működéséhez elengedhetetlen, hogy a bélrendszerünk is rendben legyen. Itt ugyanis több olyan baktériumtörzs is él, amely részt vesz az emésztésben, óvja a bélnyálkahártyát, illetve segíti a szervezetet a kórokozók elleni védekezésben. A helytelen táplálkozás, a rossz étkezési szokások, valamint az antibiotikumok indokolatlan használata azonban károsíthatja, sőt, akár el is pusztíthatja ezeket a hasznos baktériumokat! Márpedig a bélflóra egyensúlyának felborulása akadályozza a tápanyagok felszívódását, így az immunrendszer fontos vitaminokat és ásványi anyagokat veszíthet.

Hasznos baktériumok

Az erjesztett tejtermékek, például a joghurtok rendszeres fogyasztása támogatja a bélflóra kiegyensúlyozott munkáját, amely nélkül nincs egészséges bélműködés. A szokásos joghurtcsírák azonban a felső tápcsatornában megtett utat az ott termelődő gyomorsav miatt csak 2-30%-ban élik túl. Ezzel szemben az úgynevezett probiotikumok esetében ez az arány 80-90%. Ennek köszönhetően az utóbbiak jótékony hatása messze felülmúlja a hagyományos joghurtokét. A probiotikum elnevezés csak az igazolt klinikai hatást kifejtő baktériumokat és élesztőgombákat illeti meg, ilyen például a Lactobacillus casei vagy a Bifidobacterium bifidum.

Hasznos táplálék

A joghurt könnyen emészthető állapotban tartalmazza bizonyos létfontosságú tápanyagokat, például vitaminokat, ásványi és bioaktív anyagokat, fehérjét, valamint zsírt. 100 g zsírszegény joghurtban például 150 mg kálium, 115 mg kalcium és 11 mg magnézium található.
A kalcium védi a csontokat és a fogakat, ráadásul a joghurtban lévő tejsavval együtt a szervezetünk különösen jól tudja hasznosítani. A magnézium és a kálium az izmoknak és az idegeknek segít, különösen a stresszes időszakokban, ugyanakkor a rendszeresen sportolók számára is fontosak.

Melyiket válasszuk?

- Ne vásároljunk utóhőkezelt terméket, hiszen ebben a hasznos baktériumok többsége a magas hőmérséklet miatt elpusztult.
- Az ízesített fajták helyett válasszunk inkább a natúr joghurtot, amit friss gyümölccsel, esetleg némi házi lekvárral tehetünk még finomabbá.
- A szupermarketekben kapható joghurtok többnyire tehéntejből készülnek, de már kaphatók kecsketejből előállított termékek is.
- A tejtől eltérően a joghurtban szinte az összes tejcukor tejsavvá alakul. Jó hír ez a laktózérzékenyeknek, hiszen így – kis mennyiségben – ők is nyugodtan fogyaszthatnak joghurtot.

A savanyított tejtermékeket évezredek óta ismeri az emberiség. A feltalálásukhoz számtalan legenda kapcsolódik, ám feltehetőleg a megfelelő hűtési technológia hiányának köszönhetik létrejöttüket. Joghurtot valószínűleg a Balkán-félszigeten élő trákok „állítottak elő” először az i. e. 6-4. század környékén. A juhtenyésztésből élő népcsoport tagjai gyakran fogyasztottak tejet, amit egy báránybőr zsákban, a derekukra csatolva vittek magukkal. A test melegétől és a báránybőr zsák mikroflórájától aztán a tej megerjedt – és már készen is volt a joghurt.

  • Kinyomtatom
  • Elmentem
  • Elküldöm
Promóció

Magazin