Keress receptre vagy hozzávalóra

Görcsöl a hasad, fáj a gyomrod? Itt a megoldás a panaszaidra

Bizonyos ételek fogyasztása, a stressz vagy épp az állandó éjszakázás emésztési problémákhoz vezethet. A panaszok megszüntetéséhez adunk tippeket.

Kiváltó ok: krémes édességek

A tejet tartalmazó élelmiszerek fogyasztása után hasfájást, puffadást, émelygést tapasztalsz? Valószínűleg tejcukor-érzékenységben szenvedsz. Ilyenkor a tejcukor (laktóz) lebontásához szükséges enzim hiányzik vagy csökkenten működik a szervezetben.

Mit tegyél?

A panaszok erőssége az egyéni érzékenységtől függ. Ezért, ha egyébként nincs laktózintoleranciád, de túl sok tejcukorban gazdag ételt fogyasztasz, gyorsan múló kellemetlenségekkel számolhatsz.

Kézenfekvő megoldás lehet, ha tejcukormentes diétát tartasz, ez azonban egyáltalán nem egyszerű, hiszen ilyenkor kerülnöd kell a tejen kívül a sütemények, húskészítmények, konzervek, fagylaltok fogyasztását is. A hosszú távú kezeléshez keress fel egy gasztroenterológust.

Kiváltó ok: túl sok stressz

A panaszaidat valószínűleg az IBS okozza. Az irritábilisbél-szindróma az egyik leggyakoribb bélműködési rendellenesség. Ilyenkor a bélcsatorna működése eltér a normálistól, de ennek hátterében nincs semmilyen szervi elváltozás vagy anyagcserezavar. A betegség változatos, időről időre visszatérő gyomorpanaszokat, bélrendszeri tüneteket okoz. A legjellemzőbb a görcsös hasi fájdalom, a székletürítési zavar és a puffadás. Oka még nem teljesen ismert, de az biztos: a feszültség, az idegeskedés kulcsszerepet játszik a tünetek jelentkezésében.

Mi tegyÉL?

Az életmódbeli és étkezési szokások megváltoztatása javulást eredményezhet. Kerülni kell a felesleges idegeskedést, és meg kell tanulni lazítani, például úgy, hogy speciális légzőgyakorlatokat végzel.

A puffadást okozó ételek (pl. hüvelyesek, kelbimbó, banán) mellőzése és a rostdús, zsírszegény diéta szintén jótékony hatású. Mindezek mellett gyógyszeres kezelésre is van lehetőség.

Kiváltó ok: éjszakázás

Ha nem alszol eleget, gyakran tapasztalhatsz székrekedést vagy épp hasmenést és az ezekkel járó fájdalmakat. Ennek oka, hogy a szervezetében ilyenkor nem termelődik elegendő mennyiségű szerotonin, egy olyan ingerületátvivő anyag, amely többek között az egészséges emésztésért felelős.

Mit tegyÉL?

A szerotoninszint növelése érdekében fontos a rendszeres testmozgás. Emellett mondj le az alkoholról és a dohányzásról. Naponta többször egyél keveset, és ne siess az étkezéssel. Az ételt alaposan rágd meg, és kerüld a zsíros, fűszeres fogásokat.

MÉG TÖBB EGÉSZSÉG CIKKET, DIÉTATIPPET ÉS TANÁCSOT TALÁLSZ AZ EHETI FANNY MAGAZINBAN >>> 

LAKTÓZ-, GLUTÉNÉRZÉKENY, ESETLEG VASHIÁNYOS VAGY? TESZTELD VELÜNK, ÉS INTS BÚCSÚT A GONDOKNAK! >>> 

7 ÉTEL, AMIBŐL MINÉL TÖBBET ESZEL, ANNÁL KÖNNYEBBEN LEFOGYSZ! >>> 

TÉVHITEK ÉS TÉNYEK AZ EMÉSZTÉSRŐL - TIPPEK HASFÁJÓSOKNAK! >>> 

 

 

 

 

  • Kinyomtatom
  • Elküldöm

Ajánlott receptek és cikkek

Hozzászólások

Magazin