Mennyi kalóriára van szükséged naponta? Számold ki velünk!

A kalória sokunk számára igazi talány. Vajon mit jelent, és hogyan számolhatjuk ki az energiaigényünket? Most többek között erre is választ kap!
Mi a kalória?

A hőmennyiség fizikai mértékegysége az energia. 1 kalóriával 1 fokkal lehet felmelegíteni 1 g vizet. Mennyi energiára van szükséged? A következőkben megmutatjuk!

Hogyan számíthatod ki az energiaszükségletedet?

A tested, hogy fenntartsa az alapvető életfunkciókat (pl. légzés, vérkeringés), akkor is energiát használ fel, amikor látszólag nem csinálsz semmit. Az ehhez szükséges energiamennyiséget nevezzük alapanyagcserének. A nők a következő képlet segítségével számolhatják az értékét: a kg-ban megadott testsúly szorozva 24-gyel, majd az így kapott szám szorozva 0,9-cel. Egy 70 kg-os nő napi energiaszükséglete ennek megfelelően (70 x 24) x 0,9, azaz 1512 kcal. A férfiak alapanyacsere-számát úgy kapjuk meg, ha a kg-ban megadott testsúlyukat megszorozzuk 24-gyel.

Melyik diéta egészséges, melyik nem? Nézd meg itt >>>

Mennyi kalóriára van szükség naponta?

Az energiaszükségletünket az alapanyagcserénk és a napi testi aktivitásunk határozza meg. Egy képlet segítségével ennek értékét is kiszámolhatja. Többnyire ülőmunkát végzel? Akkor szorozd meg az alapanyagcsere-számodat 1,2-vel. Az előző példában említett 70 kg-os hölgy alapanyagcseréje 1512 kcal volt, tehát egy nap 1512 x 1,2 = 1814,4 kcal energiát használ el. Ha munka közben inkább állsz, vagy járkálsz (például a kereskedelemben vagy a vendéglátásban dolgozol), 1,8-cal kell megszoroznod az alapanyagcsere-számodat, ha pedig fizikai munkát végzel (például a nővér vagy), akkor 2-vel.

Milyen diétázó vagy? Megmutatjuk! >>>

Léteznek „üres” kalóriák?

Igen. Így nevezzük az olyan termékekből származó energiát, melyek nem vagy alig tartalmaznak létfontosságú tápanyagokat, például vitaminokat vagy ásványi anyagokat. Rengeteg üres kalória található például az alkoholban vagy a cukorban. A fehér lisztből előállított élelmiszerek is sok energiát tartalmaznak, tápanyagot azonban alig.

Állandóan nassolnál? Segítünk leszokni! >>>

Mire kell figyelni a fogyókúra során?

A képlet egyszerű: ha fogyni akarsz, kevesebb energiát kell magadhoz venned, mint amennyit elhasználsz. Ahhoz, hogy egészségesen fogyj, 300-500 kalóriával kevesebbet kellene fogyasztanod, mint amennyi a napi energiaszükségleted. Nagyon fontos, hogy ne menj napi 1200 kcal alá! Ha ennél kevesebbet eszel, a szervezeted „éhezési üzemmódba” kapcsol, tehát lelassítja az anyagcserét. Így, bár a fogyókúra elején fogysz, a folyamat később megáll, mert az anyagcsere alkalmazkodik a csökkent ellátáshoz. Ráadásul amint a diéta végeztével elkezdesz normálisan étkezni, rögtön hízni fogsz – ez a hírhedt jojóeffektus. Ha az egészségét megőrizve, tartósan szeretnél fogyni, kérd ki szakember segítségét!

Tartós fogyás könnyedén! >>>

  • Kinyomtatom
  • Elküldöm

Ajánlott receptek és cikkek

Hozzászólások

Magazin