Keress receptre vagy hozzávalóra
Recept feltöltés

A téli hónapok 6 szuperzöldsége, melyekből sokat kell enned!

A téli hónapok népszerű zöldségei nemcsak vitaminban gazdagok, de az egészséget is védik. A káposzták családja több mint 30 tagot számlál. Mindegyikük tele van vitaminokkal és ásványi anyagokkal, rostanyagaik ösztönzik az emésztést, az értékes mustárolajok pedig csíraölő hatásúak, és csökkentik a koleszterinszintet.
Fejes káposzta: enyhíti a köhögést

A levében lévő növényi anyagok a makacsabb köhögést is oldják. Csavarj ki 500 g fejes káposzta levét (vagy vásárolj a bioboltban fejeskáposzta-lét), melegítsd fel, majd ízesítsd mézzel. 5 evőkanálnyit keverjen el némi meleg vízzel, és naponta többször is igyon belőle. 

Tanács az elkészítéséhez: Magas nitrát- és ólomtartalma miatt távolítsd el a káposzta külső leveleit és a torzsáját!

Kelkáposzta: Erősíti a csontokat

Táplálja a csontokat, így védelmet nyújt a csontritkulás ellen. Ez nem is csoda, hiszen 100 g-jában 212 mg kalcium található. Sebgyógyításra is használhatod: gördíts át a leveleken egy sodrófát, amíg össze nem „törnek”. Helyezd a sebre, és tegyél rá kötést. Egész éjszaka hagyd hatni. 

Tanács az elkészítéséhez: Salátaként még finomabb mustárral.

Brokkoli: magas vérnyomásra

Kutatások szerint a kálium hatékony a magas vérnyomás ellen. A brokkoli igen gazdag ebben az ásványi anyagban: 100 g-jában 350 mg-nyi található! 

Tanács az elkészítéséhez: Rövid ideig és kevés vízben főzd. Minél frissebb a zöldség, annál hamarabb puhul meg.

Karalábé: Fogszuvasodás ellen

A zöldségben a csíraölő hatású bioaktív anyag, a tiocianát is megtalálható. Rágcsálj minél gyakrabban nyers karalábét, hogy megakadályozd a fogszuvasodást okozó baktériumok elszaporodását a szájban!  

Tanács az elkészítéséhez: Használd fel a levelét is: 2-3-szor több vitamin van benne, mint a torzsájában!

Vörös káposzta: koleszterincsökkentő

Jellegzetes színét a benne lévő antocián adja. Ez a hatóanyag növeli a kémiai karcinogének (azaz rákos sejtburjánzást okozó anyagok) ellen ható, méregtelenítő enzimek szintjét a szervezetben. Flavonoidjai hatékony antioxidánsok, csökkentik a szív- és érrendszeri megbetegedések, valamint az agyvérzés kockázatát, mivel meggátolják a vérrögök képződését, továbbá a koleszterinszintet is csökkentik. 

Tanács az elkészítéséhez: Nedvesítsd be a kezed, mielőtt dolgozni kezdenél vele, vagy húzz konyhai kesztyűt, különben a színezőanyaga pirosra festi majd az ujjaid!

Savanyú káposzta: A vírusok ellen

A fejes káposztából készült savanyú káposzta számos kedvelt téli étel alapanyaga. Főzés helyett heteken keresztül erjesztik, így minden tápanyag benne marad. Egyetlen tálnyiban több C-vitamin van, mint egy nagy pohár narancslében. Ennek köszönhetően erősíti az immunrendszert, távol tartva a megfázást okozó vírusokat. 

Tanács az elkészítéséhez: Sose mosd át vízzel a savanyú káposztát, mert így elvesznek belőle az értékes vitaminok és ásványi anyagok!

  • Kinyomtatom
  • Elmentem
  • Elküldöm
Promóció

Magazin