Részletes receptkereső »
  •  
  • Bonafarm  
  •  

Hogyan étkezzen a szoptatós kismama?

Cikk mentése

Cikk mentése

Cikk megosztása
Cikk elküldése

Cikk küldése

Cikk nyomtatása

Cikk nyomtatása

Cikk mentése

Hogyan étkezzen a szoptatós kismama?

Cikk mentéshez be kell jelentkezni!


Elfelejtetted a jelszavadat, vagy nem regisztráltál még?
Kérj jelszóemlékeztetőt vagy regisztrálj !
Nem sikerült az aktiválás vagy inaktív a fiókod még? Itt újra kérheted az aktiváló kódot!

Cikk elküldése

Hogyan étkezzen a szoptatós kismama?

Címzett neve:
Címzett e-mail címe:
Megjegyzés:
Küldő neve:
Küldő e-mail címe:
Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:
A rajongó rokonok szeretete a fiatal anya iránt gyakran abban nyilvánul meg, hogy elárasztják őt mindenféle ételekkel, italokkal, mondván: ebből lesz a jó tej a kicsinek! Ennek következtében a legtöbb kismama nemcsak megszabadulni nem tud a terhesség idején felszedett kilóktól, de még tovább hízik! A kismamák táplálékának összetétele valóban befolyásolja az anyatej mennyiségét és minőségét, éppen ezért kell ilyenkor különösen figyelni a helyes táplálkozásra.
Felmérések szerint egy szoptató anya naponta átlagosan körülbelül 8,5 dl tejet képes csecsemőjének adni, melynek energiaértéke 2500 kJ-nak (600 kcal) felel meg. Ennek előállításához a kismamának nem szükséges minden alkalommal többet ennie, legfeljebb egy-két étkezés mennyiségét kell növelnie főleg értékes állati fehérjével, vitaminokkal.

Az anyatejjel a csecsemő értékes fehérjéhez jut. A kismamának az ismert fehérjeforrásokból ajánlatos kicsit többet enni (pl. tojás, túró, sajt, hal, paradicsom, kelbimbó, burgonya, tésztafélék, hüvelyesek), illetve 2-3 pohárral több tejet kell csak fogyasztani, és máris megfelelő mennyiségű lesz az anyatejben a fehérje.

A szoptató anyának a vitaminszükséglete is fokozódik: az A-vitaminból az addiginak csaknem kétszerese, D-vitaminból az ötszöröse szükséges, de más vitaminból is többet kell tartalmaznia az anya táplálékának. A D-vitamin-szükséglet máj, tej, tejtermékek, tojás rendszeres fogyasztásával, az A-vitamin-szükséglet pedig az előbbieken kívül még belsőségek hozzáadásával elégíthető ki. A többi vitamin a rendszeres, változatos, zöldség- és főzelékfélékre, gyümölcsökre alapozott táplálkozással elegendő mennyiségben jut a szervezetbe. Próbáljunk eszerint válogatni, ha a családi kassza ezt lehetővé teszi, hiszen fontos a jó közérzetünk, és a babának is kiegyensúlyozott mamára van szüksége az egészséges fejlődéshez!

A szoptatáskor jelentősen növekedik az anya mészigénye, a szervezetnek a korábbi mennyiség duplájára van szüksége. A napi mészigény felét tartalmazza 0,5 l tej, 60-100g túró, 100 g sajt, a másik fele pótolható különböző zöldség- és főzelékfélékkel.

Végül, de nem utolsó sorban még egy jó tanács: tartsuk szem előtt azt is, mely italok tartalmaznak értékes anyagokat! Köztudott, hogy a különféle ásványvizek és friss gyümölcslevek vitamin- és ásványisó-tartalmuknál fogva értékesek, ezzel szemben kerülendők a sokak által kedvelt cukros és szénsavval dúsított üdítőitalok, és természetesen a szeszes italok sem kerülhetnek elő a bárszekrényből.

Figyelem: ne igyunk cukros italokat, hiszen a vízen kívül minden folyadéknak van energiatartalma, és így túlzott fogyasztásuk növeli a hízás lehetőségét!

A közhiedelemmel ellentétben: a szoptatás alatt fogyni kell, nem pedig hízni!

Hozzászólás a cikkhez

A hozzászóláshoz be kell jelentkezni!

Belépés



Hozzászólások

Összes hozzászólás: 17 db
  • 2014. február 20. 22:09
    Kedves Olvasó!
    Háromgyermekes anyuka vagyok. Az anyatejes táplálás híve. Az első két gyermekemet 15-17 hónapos korukig szoptattam, jelenleg a harmadik gyermekem 12 hetes és nagyon jól szopizik.
    A tapasztalatom az, hogy az első 12 hetet túl kell vészelni, a legtöbb csecsemő hasfájós.
    Befolyásolhatja a tej puffasztó hatását az anya elfogyasztott étele, de nem törvényszerű, hogy ez okozza a nyűgös napokat. A böfiztetésre oda kell figyelni.

    Mindhárom gyermekem születésekor elfolyott a magzatvizem és antibiotikumot kaptam, ami értelemszerűen megkapott az újszülött is még a vajúdás alatt a köldökzsinóron keresztül, majd az anyatejjel is. Személyes meggyőződésem, hogy ez nagyban befolyásolta a hasfájásuk kialakulását.

    Az első gyermeknél (lány) tényleg kerültem minden puffasztót, már alig mertem valamit enni, a tejfogyasztást is kerültem, a felvágottakat sem ettem, még egy nyalatnyi fagyit sem. A tipikus kólika elmaradt 12 hetesen. De 1 éves koráig szenvedett evés közben. 6-8 perc után vonaglott, feszengett. Gasztroenetrológiára jártunk, ott javasolták nekem a tejmentes diétát. A hozzátáplálással sem javult a helyzet .Végül 1 éves kora körül megszűntek a panaszai. 15 hónaposan magától szokott le a ciciről.

    A második gyermekem fiú, ő katasztrófálisan hasfájós volt. Volt olyan nap, hogy egész nap visított, az esték nagy része ordítással kezdődött, csak karban aludt el. A cumi megnyugtatta. 11.5 hetes korára múlt el a kólika. Nem fogyasztottam puffasztó ételeket, tej helyett rizstejet ittam.

    A harmadik gyermekem minimálisan volt hasfájós, ami a 10-11.5 hétben megszűnt. Sokat pukizott, ez zavarta, de messze elmaradt a rettenetes sírós -visítós hasfájás, amit az első két gyereknél tapasztaltam. A harmadik gyermekem terhességének utolsó hónapjában kezdtem szedni probiotikumot(FLP probiotikumos golyócska) és ezt szedem a szülés óta szinte mondhatni folyamatosan már 12 hete néhány nap kihagyással. Meggyőződésem, hogy a probiotikum erősítette a bélflóráját és ezért viselte ő a legjobban ezt az időszakot mindhárom közül.
    Az általam fogyasztott ételek zöme nem puffasztó. De ritkán megpróbáltam puffasztót is enni, kísérletezni, mikor jobb-vagy rosszabb a csecsemő állapota. Ehettem hüvelyeseket, retket, kukoricát sőt még savanyított káposztát is. Természetesen nem nagy mennyiségeket fogyasztok ezekből, de valamit kell enni, amitől változatos és vitamindús lesz az anyatej.

    Nekem egyik gyermeknél sem használtak a patikai hasfájás elleni készítmények, pedig szinte mindent kipróbáltunk az első két gyereknél (pl. b.g. csepp újdonság volt 9000 Ft-ért hoztuk Csehországból, mert itthon hiánycikk volt,nem használt, sőt még fokozta a hasfájást).

    Mindenkinek kitartást kívánok! Mindenképpen szoptassatok, a legjobb a mamának-babának. Fejlődik a pici agya, semmi nem pótolhatja ezt az időszakot.
  • 2011. szeptember 12. 21:54
    Kedves Hozzászólók!
    Az én orvosom azt mondta,hogy próbáljak meg olyan ételeket enni, ami puffaszt, és ha a baba is puffad, akkor ne egyem.Ha nincs gond,akkor nyugodtan fogyaszthatom.
    Sok zöldség és gyümölcs, az mindig bevállik!És persze sok folyadék, az nagyon fontos.
    Én nem iszok sokat, ezért 2 naponta megiszom egy tejszaporító teát, és nincs baj a tej minőségével.
    A fogyás kérdése nálam kérdéses: Tényleg igaz, ha elkezd a kismama tornázni apadhat a teje?
    Segítsetek kérlek,mert már nagyon szeretnék, de a picúr még csak 7hetes.
  • 2011. augusztus 19. 08:51
    Kedves Mindenki!
    Borzasztonak talalok itt par hozzaszolast. Ahelyett, hogy a cikk irojat egeszitenenk ki, mi, szoptatos anyukak, csak fikazzatok a leirtakat es csak a tejrol tudtok irni. Gondolom a cikk irojanak se 50 oldala, se 50 napja nem volt minden egyes problemarol irni, ezert tartanam jobbnak, ha inkabb tapasztalataitokkal egeszitenetek ki a leirtakat.
    Amugy koztudott, hogy a szoptatas ideje alatt sokkal tobb energiara van szuksege a szervezetnek, amibol az kovetkezik, hogy tobb kaloriara is van szuksegunk. Ez pedig vagy a szervezetben felhalmozott keszletekbol kerul elo vagy a napi bevitt etelekbol. Ebbol pedig logikusan az kovetkezik, hogyha nem eszunk mindenfele hizlalo dolgot, akkor a szervezet meglevo keszlete lesz elegetve. Szoval oszinten abba kene hagyni a "meg ezt bekapom, ugy sem szamit" mondatokkal es akkor konnyebben lemennenek a kilok es nem panaszkodna minden harmadik anyuka a sulyara.
    A huvelyesekrol egy mondat meg. Javaslom a voros lencset mindenkinek, ezt aztatni sem kell, mert nincs neki a nehezen megemesztheto kulso burka, 10 perc alatt megfo es nem okoz puffadast, szelelest se babanak, se a anyanak.
    Ket gyermekes anyuka vagyok es ha a baba sir, nem biztos, hogy mindig a hasa faj, ezt senki ne felejtse el. Az orvosok neha egyszeruen ravagjak, mert nem tudnak mast mondani. Ne vonjunk meg fontos vitaminokat a gyerektol, csak azert, mert az orvos azt mondja. Lehet, hogy mas baja van a picinek.
  • 2011. június 9. 14:28
    Kedves Cikkíró, örömmel venném, ha legközelebb mind a szoptatós kismamák étrendjénél, mind a csecsemők hozzátáplálásáról szóló cikkekben írnának pár sort a tejallergiás babák hozzátáplálásáról, ill. az ilyen babák anyukáinak étrendjéről is A tejfogyasztást én is csak mértékkel, a mennyiséget nagyon visszafogva ajánlom, és semmiképpen sem a tejadag növelését!!! A kisfiamnál ugyanis a napi megszokott tejfogyasztásom is hozzájárult tejallergiája kialakulásához. Nagyon sokféle táblázatot/cikket lehet találni a csecsemők hozzátáplálásáról, de arról senki sem ír, hogy pl. a tejallergiás babák mit kaphatnak a tejtermékek helyett, ami pótolni tudná a tejben lévő fehérje, ill. vitaminok hiányát. A tejallergiásoknak a tojás, és a marhahús sem ajánlott, a keresztallergia miatt, ill. a kisfiam esetében a szója sem jöhet számításba, mivel arra is allergiás.Szívesen venném, ha a baba-mama rovatban erről is esne pár szó....
  • 13. kóka2
    2010. november 24. 15:22
    Szerintem minden cikk efféle okosságokat ír. Sajnos nem mindig lehet ezek közül komolyan venni. Az én orvosom pl. nem javasolta a tejfogyasztást. Azt hiszem én bármit eszem a gyerkőc akkor is nehezen oldja meg a szelelés problémákat. A sok gyümölcs viszont tényleg hasznos. Nekem az bejött. Ja és nálam nem vált be az, hogy szoptatás alatt jobban lehet fogyni. Nekem nég egy dekát sem sikerült fogynom, pedig a lányom már három hónapos is elmúlt!
  • 12. pritta
    2010. október 2. 15:06
    Hát én eszek amit akarok, 3 hós a pici, se hasfájás, se hízsá. pedig csokik, édeset, gyümölcsleveket naponta tömöm. Inkább vékonyabb vagyok, mint amivel kezdtem.(akkor is vékony voltam) Baromi sok energiát elvesz a szoptatás és a baba körüli teendők.
  • 2010. augusztus 19. 13:56
    Nem jo ez mindenkinek az biztos...nem ehetek sok tejes dolgot mert sava lesz a picurnak tejet nem is iszom neha egy joghurt, kis turo csak...nem ehetek semmifele huvelyeset sem paradicsomot sem uborkat sem paprikat...sem kaposztafelet...ami elmarad termeszetes alapu vitaminokkal potolom...
  • 2010. július 22. 08:28
    Az ilyen fajta cikk csak kiinduló pont lehet. Minden baba más és más. Első gyermekemnél mindent ehettem!!! Borsó, bab, tejtermék, temérdek mennyiségű tej.... azokat is, amik puffasztanak, és semmi baj nem volt.
    A második bébim most két hónapos és teljes tejdiétán kell lennem, még olyanokat sem ehetek, amiben valamilyen tejszármazék van. Tilos ennem: tejet, sajtokat, virslit, felvágottat, kiflit... és még sorolhatnám. Ha valamelyikből mégis eszem, akkor félnapos pocifájás és sírás követi, de a puffasztó zöldségektől semmi baja nincs.

    Nem könnyű, de türelemmel és ha kell segítséggel ki kell tapasztalni, hogy mi jó a TE bébidnek. És a szomszéd, a barátnő csak tanácsot tud adni, arra nem lehet adni, hogy ő hogyan csinálta és mi volt jó az ő babájának.
  • 2010. június 30. 13:14
    Hát igen ezt a cikket én sem értem, mert hüvelyeseket és egyéb szelet okozó zöldségeket tényleg nem szabad enni. Én is hallottam ezekről meg mondta is az orvosom. Még nem szültem meg, de az utolsó hetekbe járok és nekem már a terhesség alatt is komoly görcsöket okoztak a hüvelyesek !!! Tényleg nem ártana utána nézni annak amit leírnak, vagy inkább egy orvos véleményét leírni és nem egy szakácsét !!!
  • 2010. június 23. 22:02
    Itt azt olvastam hogy együnk hüvelyeset pedig az szelet okoz.Ez nem zavarja a picit?4 napja szültem bár jó még a baba.
Hasznos csomag