Keress receptre vagy hozzávalóra
Recept feltöltés

Málna

Története

A legenda szerint az Olümposzi istenek kedvelt csemegéje, a málna az Ida hegy lejtőin látta meg a napvilágot, innen származik elnevezése is: „vadszeder az Idáról”, azaz "Rubus idaeus". Sokkal valószínűbb azonban, hogy a málna Európa hegyvidékein őshonos (mi több, például a Dauphinéi Alpokban, a Vogézekben vagy a Francia Középhegységben a túrázó ma is találhat erdei vadmálnát). A málna már a reneszánsz idején megjelent a háztáji kertekben. A századokon át tartó nemesítésnek köszönhetően ez az ízletes gyümölcs mai formájában a legínyencebbek igényeit is kielégíti, ám szedése sok figyelmet és kézi munkaerőt igényel, hiszen sérülékeny és érzékeny, ami az árában is megmutatkozik: a málna manapság is viszonylag drága, s az év csak egy meghatározott (rövid) időszakában kapható.

Hogyan válasszunk?

Soha ne hagyjuk, hogy a málna színe befolyásolja döntésünket, ugyanis ennek a gyümölcsnek a színe a halványabb rózsaszíntől egészen a bíborvörösig számos árnyalatot ölthet. A málnán szemmel látható, ha nem friss, hiszen megtöpped, de a biztonság kedvéért - ha tehetjük - ellenőrizzük, vajon az átlátszó műanyag doboz alján lévő gyümölcsök is egészségesek-e. Vásárlás után ügyeljünk arra, nehogy megtörjön a gyümölcs, ezért mindig a többi áru fölé tegyük, és figyelmesen szállítsuk!

Hogyan tároljuk?

A legjobb, ha a málnát rögtön a vásárlást követően elfogyasztjuk, ellenkező esetben legfeljebb két napig tárolható eredeti csomagolásában a hűtőszekrény zöldséges rekeszében. A mélyfagyasztás azonban remek megoldásnak bizonyulhat: ebben az esetben a málna képes megőrizni állagát és csodás ízét.

Hogyan készítsük elő?

A málna semmiféle előkészítést nem igényel: frissen csipegetve vagy süteménybe sütve is igazi élmény!

Hogyan főzzük?

Könnyen készíthetünk remek málnazselét, öntetet vagy szirupot is! Málnazselé 1 kg málnát finom szitán törjünk át, adjunk hozzá 550 g porcukrot, majd a kapott masszát lassú tűzön 6-7 percig forraljuk. Málnaöntet 600 g málnát és 400 g porcukrot keverjünk össze, adjuk hozzá két citrom facsart levét, s lassan melegítsük fel. Málnaszörp 350 g málnát és 500 g cukrot 25 cl vízben főzzünk össze 10 percig, majd hagyjuk kihűlni. A masszát szitán törjük át, majd a kapott szirupot még 5 percig főzzük.

Néhány praktika

Ha málnát szeretnék lefagyasztani, először tálcára téve tegyük a mélyhűtőbe, majd ha már megfagytak a gyümölcsök, akkor porciózzuk tasakokba. Így "gurulós" marad a málnánk.

Felhasználási javaslat

Keverjünk a citromlével enyhén meglocsolt 350 g málnapürébe 2 evőkanál kukoricakeményítőt, 3 tojássárgáját, 100 g porcukrot, végül 5 kemény habbá vert tojásfehérjét. 220 fokra (az elektromos sütő 6/7-es fokozata) előmelegített sütőben süssük ezt a masszát 10 percig, s az eredmény egyszerűen isteni!

Miért ne?

Különleges kompót 1 kg vöröshagymát puhítsunk meg, citromfűvel hintsük meg, adjunk hozzá 4 evőkanál borecetet, 40 cl bort és 200 g málnát, majd a kapott keveréket 40 percen keresztül lassú tűzön főzzük össze. A málna remek kiegészítője a nyers füstölt lazacnak is!

Ismerjük meg jobban!

Az eperhez hasonlatosan a málnát is többször szüretelhetjük: először júniusban, majd a másodvirágzás során egészen október elejéig, az első fagyok megjelenéséig.

Élelmezési ismeretek

A málna apró, illatos, érzékeny bogyói csodás ízvilágukkal varázsolnak el minket, de ne feledjük: ez a csodás gyümölcs összetételénél fogva is valódi érték! 100 gramm málna mindössze 38 kalóriát rejt magában, nem csoda tehát, ha a tavaszi fogyókúrák igazi sztárja. Ásványi anyagokban, elsősorban magnéziumban, kalciumban és vasban azonban annál gazdagabb, mi több, C-vitamin-tartalma sem elhanyagolható, 100 grammban 25 mg található ebből az értékes vitaminból. Sok benne a rost (100 grammban közel 7 g), ezért székrekedés esetén bevehetjük fegyvertárunkba. Ha azonban emésztési nehézségekkel küzdünk, érdemesebb a málnát „magjaitól” megfosztott állapotában, szitán áttörve fogyasztani. Régebbi időkben a málnának tonizáló és erősítő erényeket tulajdonítottak, a XVI. században például „analeptikus” (szervezetet erősítő) hatása miatt tanácsolták a málnaszirup fogyasztását. Szintén a málnát javasolták „mindazoknak, akiknek a gyomrában nem marad meg az étel, s hányástól szenvednek” (G. Bauhin: Historia plantarum, 1651). A „málnás borecetszirupot” hagyományosan gargarizálásra használták torokgyulladás kezelésére. Ma a málnából elsősorban ízesítési céllal levet és szirupot készítenek.