Részletes receptkereső »
  •  
  •  

Gyomorfekély ellen - megfontolt diétával

Cikk mentése

Cikk mentése

Cikk megosztása
Cikk elküldése

Cikk küldése

Cikk nyomtatása

Cikk nyomtatása

Cikk mentése

Gyomorfekély ellen - megfontolt diétával

Cikk mentéshez be kell jelentkezni!


Elfelejtetted a jelszavadat, vagy nem regisztráltál még?
Kérj jelszóemlékeztetőt vagy regisztrálj !
Nem sikerült az aktiválás vagy inaktív a fiókod még? Itt újra kérheted az aktiváló kódot!

Cikk elküldése

Gyomorfekély ellen - megfontolt diétával

Címzett neve:
Címzett e-mail címe:
Megjegyzés:
Küldő neve:
Küldő e-mail címe:
Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:
A fekélybetegek étrendjét elsősorban az egyéni érzékenység határozza meg, az emésztőrendszeri betegségek közül ez az egyetlen, ahol nem korlátozzák szigorúan a zsiradék bevitelt (kivéve túlsúly esetén), alapvetően a panaszt okozó élelmiszereket kell kiiktatni.

Mivel az étrend tartósan kímélő jellegű, kerülni kell a durva rostokat (apró magvak, héjak) és az erős fűszereket (bors, csípős paprika, fokhagyma, vöröshagyma).

Görcsös fájdalom esetén a diétás megszorítások szigorúbbak. Görcsös állapot esetén az étrend folyékony-pépes változata ajánlott. Ilyenkor gyakrabban kell enni, és kortyonként inni. Tejsodó, madártej, híg tejbedara, lágy tojás, babapiskóta és keksz fogyasztható. Az étrend bővítéseként finomra darált hús, burgonyapüré, átpasszírozott és tejjel kevert főzelékek (elsősorban sárgarépa, tök, burgonya, paraj, zöldbab) adhatók.

Nyugalmi időszakban szabadabban lehet étkezni, de ez nem azt jelenti, hogy mindent lehet enni. Panaszmentes időszakban az étkezések gyakorisága 4-5 alkalomra csökkenthető, de főétkezést kihagyni nem ajánlott. (A panaszok kiújulására őszi-tavaszi időszakokban lehet számítani.)
A felszaporodott gyomorsav okoz leggyakrabban gyomorégést és görcsös fájdalmat a fekélybetegségben. Ezért fontos, hogy olyan élelmiszereket használjunk, amelyek közömbösítik a savas hatást. A folyadékok csak 10-20 percig tartózkodnak a gyomorban, ezért savkötő hatásuk csak rövid ideig érvényesül, míg a fehérjék (tej, túró, sajtok, tojás, húsok) szintén rövid ideig tartózkodnak a gyomorban, és fokozzák a savelválasztást. A zsiradékok jól kötik a savat, hosszabb ideig tartózkodnak a gyomorban és csökkentik is a gyomorsav-termelést. Elsősorban a növényi zsiradékok (olaj, margarin, dió, mogyoró) és a vaj fogyasztása javasolt. A szénhidrátok közül a keményítőket - kenyér, péksütemények, keksz, babapiskóta, rizs, tészta, burgonya - ajánljuk, mert bár rövidebb ideig tartózkodnak a gyomorban, nagyon jó savkötők és nem serkentik a savelválasztást. A zöldség- és főzelékfélékre, gyümölcsökre is nagy szükség van magas rost tartalmuk miatt, de ezeket egyéni érzékenység szerint kell megválasztani. Főzelékek habarására, levesek, mártások dúsítására használható a tejföl és a tejszín.

Gyomorsavhiány esetén fogyaszthatók a savanyúságok, savanyított tejtermékek (joghurt, kefir), paradicsom, gyümölcsleves, limonádé, citrom. Tartózkodni kell a jégbehűtött és a túl forró ételtől, italtól.
Kerülni kell a pörzsanyagokat tartalmazó sülteket (rántott hús, bő zsiradékban sült vagdalt), és a füstölt pácolt készítményeket, az izgató hatású fűszereket. A sok cukrot tartalmazó italok és élelmiszerek (lekvár, dzsem, méz, szénsavas üdítőitalok) súlyosbíthatják a gyomorpanaszokat. Az élvezeti cikkek – alkohol, feketekávé, dohányzás – a gyomornyálkahártya izgatása miatt fájdalmat okozhatnak. A gyengére főzött hagyományos tea és a gyógyteák fogyaszthatók.
Súlyos gyomorfekély esetén előfordul, hogy a gyomor felét, kétharmadát műtétileg el kell távolítani. Ilyenkor a gyomorcsonk befogadó képessége egyszerre csak kis adagok fogyasztását teszi lehetővé, ezért itt is fontos a gyakori étkezés. A túlságosan gyors gyomorürülés panaszokat okozhat: ezt nevezik Dumping-szindrómának. Tünetei: verejtékezés, remegés, gyengeség, éhségérzet. Előfordulhat, hogy szükségessé válik az ételfogások felcserélése, azaz először kell fogyasztani a második fogást, és csak ezután a levest vagy más folyadékot.

Mintaétlap görcsös állapotú időszakra

Reggeli I. : tejeskávé, margarin vagy vaj, másnapos zsemle
Reggeli II. margarin, gépsonka, kifli
Tízórai: reszelt alma, háztartási keksz
Ebéd I.: zöldségkrémleves, habart tojás, burgonyapüré
Ebéd II. madártej
Uzsonna: almakompót, babapiskóta
Vacsora: lágy tojás, pirított kenyér, hársfatea
Utóvacsora: tea, kétszersült

Mintaétlap panaszmentes időszakra

Reggeli: kakaó, vaj, kalács
Tízórai: sajtkrém, párizsi, kifli
Ebéd: becsináltleves, vargabéles, sült alma
Uzsonna: margarin, sajt, kenyér
Vacsora: diétás vagdalt, tejszínes zöldbabfőzelék-püré
Utóvacsora: tea, keksz
 

Receptek a következő oldalon! >>>

Zöldségkrémleves

Hozzávalók 4 adaghoz: 10 dkg sárgarépa, 10 dkg fehérrépa, 5 dkg karalábé, 5 dkg zellergumó, 1 dkg kelkáposzta, 1 evőkanál olaj, 1 csipet fűszerpaprika, 1 l tyúkhúsleves (kockából), 1 dl tejszín, 3 dkg liszt, 1 zsemle
Elkészítés:
1. A sárgarépát és a petrezselyemgyökeret kockára, a karalábét és a zellert vékony cikkekre vágjuk, a kelkáposztát egy darabban hagyjuk.
2. A felforrósított olajon megfuttatjuk az összedarabolt zöldséget, hozzáadjuk a fűszerpaprikát és felengedjük a kockából készített levessel. Beletesszük kelkáposztát, megsózzuk,  és az egészet addig főzzük, míg a zöldségek megpuhulnak. Majd dobjuk ki belőle  a karalábét, zellert és a kelkáposztát. (A „jó emésztésű” családtagok elfogyaszthatják a főtt karalábét, zellert és kelkáposztát is.)
3. A sárga- és a fehérrépát a zöldséglével össszeturmixoljuk, és behabarjuk a tejszínnel elkevert liszttel. Tálaláskor külön tálkában kínáljuk hozzá a kiskockára vágott, és szárazon megpirított zsemlekockát.
Energiatartalom:  757 kJ/181 kcal
Zsír: 10,1 g

Diétás vagdalt

Hozzávalók 4 adaghoz: 40 dkg sovány sertéshús, 1 zsemle, 1 tojás, 1 evőkanál olaj, 1 evőkanál zsemlemorzsa, 1-1 csipet szárított majoránna, petrezselyem, borsikafű, 1 csipet fűszerpaprika 
Elkészítés:
1. A sertéshúst (de lehet filézett pulykacomb is) ledaráljuk, és összedolgozzuk a vízbe előáztatott és kinyomkodott zsemlével, a tojással, sóval és a fűszerekkel.
2. Olajjal megkent tepsibe, hosszúkás formára alakítjuk, zsemlemorzsával megszórjuk, és 2 C-fokra előmelegített sütőben kb. 25-30 percig sütjük . Formázhatjuk pogácsának is, ilyenkor a sütési idő 5-10 perccel rövidebb.
Energiatartalom: 978 kJ/234 kcal
Zsír: 11,7 g
 

Tejszínes zöldbabfőzelék-püré

Hozzávalók 4 adaghoz: 1 kg zöldbab, 3 evőkanál olaj, 5 evőkanál liszt, 1 csomag petrezselyem, 1 csipet fűszerpaprika, 1 dl tejszín  
Elkészítés:
1. A megtisztított zöldbabot 2 cm hosszú darabokra vágjuk, és annyi enyhén sós, meleg vízben tesszük fel főni, hogy éppen ellepje. Ha a zöldbab megfőtt, paradicsompasszírozón áttörjük.
2. Az olajból és a lisztből világos, zsemleszíntű rántást készítünk, melyet finomra vágott petrezselyemmel és a csipetnyi fűszerpaprikával ízesítünk. A főzeléket a rántással besűrítve jól összeforraljuk. Végül behabarjuk a tejszínnel, és melegen tálaljuk.
3. Készíthetjük csak habarással is. Ilyenkor a tejszínt elkeverjük a liszttel, a főzőléhez fokozatosan hozzászoktatjuk, majd besűrítjük a főzeléket. Összeforralás után, kicsit kihűlve, de melegen tálaljuk.
Energia: 1306 kJ/312 kcal
Zsír: 15,8 g

Töltött sertéskaraj

Hozzávalók 4 adaghoz: 4 szelet (kb. 30 dkg) sertéskaraj, csont nélkül, 2 zsemle, 1 tojás, 1 doboz sertésmájkrém, 1-1 csipet szárított majoránna és petrezselyem, 1 evőkanál olaj 
Elkészítés:
1. A karajszeleteket kiverjük, kicsit megsózzuk, félretesszük.
2. A töltelékhez összedolgozzuk a vízbe előáztatott és kinyomkodott zsemlét a tojással, a májkrémmel, a majoránnával, a petrezselyemmel, kevés sóval. Négy részre osztjuk, és a kivert karajszeletekre halmozzuk, felgöngyöljük, és hústűvel vagy fogvájóval összetűzzük.
3. A tekercseket olajjal kikent tűzálló tálba helyezzük, és a tetejüket is megkenjük olajjal. Alufóliával lefedjük, és 200 C-fokra előmelegített sütőben először a karajt megpároljuk, majd a fóliát eltávolítva addig sütjük, amíg a hús rózsaszínűvé válik.
Energiatartalom: 1141 kJ/273 kcal
Zsír: 13 g
 

Habart tojás

Hozzávalók 4 adaghoz: 8 tojás, 1,5 dl tejszín, 2 dkg margarin
Elkészítés:
1. A tojásokat jól megmossuk, konyhai papírtörlővel szárazra töröljük, felütjük. Hozzáadunk kevés sót és a tejszínt, majd kézi habverővel alaposan összekeverjük.
2. A margarint felolvasztjuk, hozzáadjuk a tejszínnel összekevert tojásokat, és lassú tűzön állandó keverés mellett megsütjük, úgy hogy egyenletesen kissé lágy maradjon.
Energiatartalom: 1172 kJ/230 kcal
Zsír: 24,8
g

Vargabéles

Hozzávalók 4 adaghoz: 4 dkg tehéntúró, 1 dl tejföl (12%-os), 2 tojás, 1 dkg cukor, 1 tasak vaníliás cukor, 5 dkg mazsola, 30 dkg cérnametélt, 3 dkg vaj, 1 csomag réteslap, 4 dkg zsír, 2 dkg porcukor   
Elkészítés:
1. A túrókrémhez a túrót villával jól összetörjük, elkeverjük a tejföllel és a tojássárgájával. A cukorral, a vaníliás cukorral és a mazsolával  ízesítjük. A tojásfehérjét kemény habbá verjük, lazán a krémhez keverjük.
2. A cérnametéltet enyhén sós vízben kifőzzük, leszűrjük és kiszedjük a vajra. Ha langyosra hűlt, összekeverjük a túrókrémmel. Egy tepsit kizsírozunk, kibéleljük a réteslap felével. Ráhelyezzük a túróval összekevert cérnametéltet, majd befedjük a maradék réteslappal. A maradék felolvasztott zsírral megkenjük a tetejét, és 200 C-fokra előmelegített sütőben 25-30 percig összesütjük. Melegen kockára vágjuk, porcukorral meghintve tálaljuk.
Energiatartalom: 3474 kJ/831 kcal
Zsír: 30,3 g
 

Barackos rizsfelfújt

Hozzávalók 4 adaghoz: 30 dkg rizs, 1 l tej (2,8%-os), 1 citrom reszelt héja, 1 tasak vaníliás cukor, 10 dkg cukor, 3 tojás, 4 dkg margarin vagy vaj, 4 őszibarack, 2 dkg porcukor
Elkészítés:
1. A megmosott rizst csipetnyi sóval, és annyi vízzel, ami éppen ellepi, feltesszük lassú tűzön főni. Ha a rizs a vizet felitta, felengedjük fél liternyi forró tejjel, és tovább főzzük. Az elfőtt tejet fokozatosan pótoljuk. Mikor már majdnem megfőtt a rizs, hozzáadjuk a citromhéjat, a vaníliáscukrot és 5 dkg cukrot, és ezzel készre főzzük. Hagyjuk kihűlni.
2. A tojások sárgáját  a maradék cukorral kikeverjük, és a kihűlt rizshez adjuk. A tojásfehérjét kemény habbá verjük, és óvatosan a rizzsel összekeverjük.
3. Egy kerek, karimás tortaformát kikenünk margarinnal. Az őszibarackokat megmossuk, kimagozzuk, felezzük, vagy cikkekre vágjuk. A tortaforma aljára teszünk egy réteg rizst, ráteszünk egy réteg őszibarackot, és úgy rétegezzük tovább, hogy a tetejére is rizs kerüljön.
4. 200 C-fokra előmelegített sütőben jól átsütjük (kb. 30 perc). Ha kész, a tortaforma karimáját levesszük, a felfújtat tálra csúsztatjuk, és porcukorral meghintve tálaljuk.
Energiatartalom: 3077 kJ/735 kcal 
Zsír: 18,6 g

Madártej

Hozzávalók 4 adaghoz: 3 tojás, 10 dkg cukor, 1 l tej (2,8%-os), 1 rúd vaníliarúd, 1 tasak vaníliás cukor
Elkészítés:
1. A tojások sárgáját a cukorral habosra kikeverjük, a tojásfehérjét kemény habbá verjük.
2. A tejet a vaníliarúddal felforraljuk, majd takaréklángra téve gyöngyözve forralás közben a felvert tojásfehérjéből galuskákat szaggatjuk  bele. Egy-egy percig mindkét oldalát főzzük, majd szűrőkanállal óvatosan egy tálba kiszedjük.
3. A kikevert tojássárgákhoz néhány kanál meleg tejet keverünk, majd állandó keverés mellett a tejbe visszaöntjük, a vaníliás cukorral ízesítjük, és összeforraljuk. Kihűtve, a tetejére helyezett galuskával tálaljuk.
Energiatartalom: 1252 kJ/300 kcal
Zsír: 4,3 g

Sült alma

Hozzávalók 4 adaghoz: 1 kg alma
Elkészítés:
A megmosott almákat tepsire helyezve, vagy egyenként alufóliába csomagolva, 200 C-fokra előmelegített sütőben megsütjük. Amikor kissé megpirult, héja megrepedt, melegen fogyasztható.
Energiatartalom :   251 kJ/60 kcal
Zsír :  0,8 g

Gyurcsáné Kondrát Ilona dietetikus

Hozzászólás a cikkhez

A hozzászóláshoz be kell jelentkezni!

Belépés



Hozzászólások

Összes hozzászólás: 2 db
  • 2011. január 14. 11:18
    Nagy segítség ez annak,aki érzett már hasonló fájdalmat.Köszönöm.
  • 2010. október 4. 13:57
    Tetszett a leírás, miszerint mit ú, milyen gyakran lehet és kell enni a fefélyes betegeknek.
    A receptek sok segítséget nyújtanak, köszönöm.
Hasznos csomag