Keress receptre vagy hozzávalóra
Recept feltöltés

Gluténmentes étrend: Mikor életmentő és mikor divat?

Ha gluténérzékenységről beszélünk, akkor ez alatt a cöliákiát, azaz a gluténszenzitív enterophathiát értjük, mely egy autoimmun betegség. Cikkünkben Fülöp Lili dietetikus a gluténmentes étrend helyes alkalmazását mutatja be, továbbá az ezzel kapcsolatos tévhitekről és félreértésekről rántja le a leplet.

Fontos, hogy ezt a betegséget soha ne keverjük össze a búzaallergiával, a gluténintoleranciával vagy a nem cöliákiás gluténérzékenységgel!

A cöliákia egy öröklődő betegség, élethosszon át tartott gluténmentes diétát igényel. Gluténérzékenységben a gluténtartalmú alapanyagokat nem képes feldolgozni a szervezet, amely hosszú távon a vékonybélbolyhok pusztulását okozza, felszívódási és emésztőszervrendszeri problémák kíséretében.

Szerencsére már sok gluténmentes termék könnyíti meg a betegek életét, de nem árt ezeknél a termékeknél sem az egészséges táplálkozás alapjait figyelembe vennünk, a kényelmi termékek helyett a feldolgozatlan változatokat válasszuk többször! Egy termék akkor lehet gluténmentes, ha 1 kg-ban maximum 20 mg glutént tartalmaz.

A cöliákiások mindenképpen győződjenek meg arról, hogy a vásárolni kívánt termék garantáltan gluténmentes, nyomokban sem tartalmazza az allergént! Érdemes a gyakran vásárolt címkéket is időről időre újra átnézni, hiszen a gyártási folyamat és az összetétel is változhat.

Otthon és étteremben is fokozottan kell figyelni a gluténos és mentes termékek teljes elkülönítésére, ez vágódeszkákra, tányérokra, sütőeszközökre, evőeszközökre, mosogatószivacsokra stb. is érvényes!

A gluténmentesség nem jelent lisztmentességet, lássunk néhány példát azokra a lisztekre és alapanyagokra, amelyek használhatóak a diétában:

  • gluténmentes zab(liszt)
  • rizs(liszt)
  • köles(liszt)
  • hajdina(liszt)
  • kukorica(liszt)
  • amaránt(liszt)
  • csicseriborsó(liszt)
  • lenmag(liszt)
  • mandula(liszt)

A cöliákia csak orvosi diagnózis után mondható ki, a diéta tartása a vizsgálatok megkezdése előtt nem javasolt, hiszen a glutén kiiktatása álnegatív eredményeket okozhat.

Miért divat a GM diéta?

A glutén kiiktatása sok esetben a kenyér kiiktatását jelenti, amely a szénhidrát csökkentésével fogyást eredményezhet.

Intolerancia esetén is sok esetben a glutén tűnik a ludasnak, amit egy rövid, kizáró étrend során próbára lehet tenni (érdemes dietetikus segítségét kérni ebben), de öndiagnózist soha ne végezzünk, a leletek értelmezését bízzuk orvosunkra!

A gluténmentes diéta, ha nem jól válogatjuk össze az alapanyagokat, akár rostszegény is lehet –például a rizs- és kukoricalisztek alacsony rosttartalommal rendelkeznek – és a gluténmentes kenyerek szerkezete (a sikértartalom hiánya miatt) is különbözhet az eddig megszokott hagyományos kenyerekétől.

Biztonsággal fogyaszthatók a natúr(!) tejtermékek, a tojás, a friss (nem pácolt, fűszerezett) húsok és halak, a különböző főzéshez használt zsiradékok, zöldségek, gyümölcsök és az olajos magvak is. Fűszereknél a fűszerkeverékek összetevőit is mindenképpen át kell nézni, nehogy gluténtartalmú alapanyaggal találkozzunk benne.

LESZOKNÁL A CUKORRÓL? SEGÍTÜNK, MIT MIVEL HELYETTESÍTS! >>> 

MI OKOZHAT GYOMORFÁJÁST? MEGOLDÁSOK KÜLÖNBÖZŐ PANASZOKRA! >>> 

6 TIPP, HOGY TERMÉSZETES MÓDON CSÖKKENTSD A KOLESZTERINSZINTED! >>> 

 

  • Kinyomtatom
  • Elmentem
  • Elküldöm
Promóció

Magazin