Keress receptre vagy hozzávalóra
Hirdetes
Recept feltöltés

Ezt a 7 hibát kerüld el, ha fogyni szeretnél!

A súlyvesztésközpontú életmódváltás titka a tudatosság. Dietetikusunk, Somogyi-Kovács Anita elárulja, milyen buktatók adódhatnak a fogyókúrában, és hogy veheted sikerrel az akadályokat.
Hirdetes
1. Lappangó betegség esetén ne kockáztass!

Kivizsgálás, labor, vérnyomásmérés nélkül ne vágj bele a testtömegcsökkentésbe, mert előfordulhat például, hogy olyan betegséged van, amely kezelés nélkül alapból elősegíti a testtömeg-növekedést. Márpedig ha az diethoterápiát (táplálkozásterápiát) és esetleg gyógyszeres kezelést is igényel, akkor sokkal biztonságosabban oldható meg a szervezeted számára a testsúlyod reális csökkentése. Nem elhanyagolható az a tény sem, hogy betegség esetén – amennyiben fizeted a társadalombiztosítási járulékokat – jár az ún. tb-finanszírozott dietetikai szakellátás, ahová a kezelőorvosodnak kellene elküldenie. Ha nem áll fenn ilyen jellegű betegség, például valamilyen szénhidrát-anyagcserezavar, akkor fordulhatsz vállalkozóként dolgozó, érvényes működési engedéllyel rendelkező, számlát is adó dietetikushoz.

2. Ne titkold az elhatározásod!

Nyugodtan, kedvesen, udvariasan mesélj a döntésedről a környezetedben élőknek. Kérd meg őket, hogy támogassanak, de legalábbis ne próbálják az elhatározásodat kéretlenül véleményezni, és ne bombázzanak internetes, szomszéd nénis, barátnős sztorikkal. Mondd el nekik, mivel segíthetnek: például azzal, ha elmennek veled tollasozni, pingpongozni, kirándulni. Ne akarják rád erőltetni a saját elképzeléseiket, és főként ne próbáljanak lebeszélni a tervedről.

3. Ne ronts ajtóstul a házba!

A „Most azonnal elkezdem a fogyókúrát!” felkiáltással máris megtetted az első lépést, ami nem más, mint az elhatározás. Ám ne ragadj le ennél, tervezd meg a továbbiakat is! Azaz menj el a háziorvoshoz laborbeutalóért, közben keress dietetikust, nézz körül, hogy a környéken van-e gyógytornász (nem biztos, hogy rögtön az edzőterembe kell rohanni!), készíts listát, hogy hova szoktál menni vásárolni, és még milyen további lehetőségeid vannak az alapanyagok beszerzésére. Persze, ez utóbbiban a dietetikus is tud tanácsot adni.

4. „Egy hónap alatt ledobok öt kilót!”

Nos, ez is megoldható, a kérdés csak az, hogy milyen áron! Gyorsan letudsz Skype-on egy konzultációt egy szakembernek tűnő valakivel, aztán négy hétig koplalsz, és simán megvan a négy kiló mínusz. Ám most jön a csapda: Skype-on keresztül nem lehet testösszetételt mérni, így nem derül ki, hogy testizomból vagy testzsírból fogytál-e, az viszont biztos, hogy egy-két hónap alatt visszaszeded a koplalással leadott kilókat, nagy valószínűséggel testzsír formájában.

5. Lassú a testsúlycsökkenés, erre elkezdesz koplalni...

A fizika törvényei szerint az ugyanakkora térfogatú testzsírnak kisebb a tömege, mint az ugyanakkora térfogatú izomszövetnek. Így ha a számodra valóban megfelelő testtömegcsökkentő étrendet követed, és mindennap sportolsz 40-60 percet, akkor teljesen természetes, hogy akár egy hónapig sem mozdul meg a lefelé a mérleg nyelve. Hiszen a testzsírtömeged csökken ugyan, a testizomtömeged viszont ezzel párhuzamosan, remélhetőleg, növekszik, így a kilókban mérhető fogyás valóban nem lesz túl látványos. Viszont karcsúbb lesz a derekad, a csípőd, és már ez is kitartásra ösztönözhet! Ha fel tudsz venni korábban kihízott ruhákat, az azt jelenti, hogy jó irányban haladsz. Ne aggódj, a testtömeged is csökkenni fog, nincs szükséged koplalásra, csak elegendő türelemre önmagaddal szemben!

6. Ne kezdj el őrült módon sportolni!

Ha eddig nem sportoltál rendszeresen, vagy több évet kihagytál, akkor ne akarj egy hónap felkészülés után maratont futni! Fokozatosan kell bevezetni a napi szintű mozgást, különben olyan izomlázad, izomgörcseid lehetnek – vagy rosszabb esetben akár izomszalag-szakadásod is –, hogy kudarcba fullad az egész, szépen kidolgozott terved. A fájdalom nem a barátunk, hanem gátló tényező! Első körben olyan mozgást végezz, amit kedvelsz, ez lehet akár tánc (napi 15 perc „tombolda” mindig jól jön stresszlevezetőként), kocogás vagy akár aquafitnesz is.

7. Ne dobd ki a pénzed az ablakon!

– Kerüld a gyorstalpalón végzett tanácsadókat, élelmiszermérnök tanácsadókat. Nekik nincs meg a korrekt táplálkozási tanácsadáshoz szükséges tudásuk, csak felszínes ismeretekkel rendelkeznek – vagy még azokkal sem. Azt is érdemes tudnod, hogy a nem dietetikus alapvégzettségű okleveles táplálkozási szakember mesterképzést elvégzők nem adhatnak tanácsot betegeknek! Hogy honnan tudhatod, ki az, aki valóban szakember, és megfelelő működési kártyával dolgozik? Létezik egy, az egészségügyi szakemberek végzettségét nyilvántartó közhiteles nyilvántartás, ahol ez ellenőrizhető. Megtalálod a www.enkk.hu weboldalon a Nyilvántartási és Továbbképzési Főosztály nyomtatványai között.

– Ne dőlj be a csodaszereknek, csodamódszereknek! Egyrészt a bujtatott koplaltató módszer vagy a hasmenést okozó összetevő miatt ezek csak egy bizonyos ideig hatékonyak, és mivel ez a kettő a csodaszerben ötvözve van, fogyhatsz ugyan, de a leadott kilók visszajönnek majd, 2-3 pluszkilóval megspékelve. Másrészt kimerítheted a szervezeted, és tápanyaghiányossá válhatsz, dekoncentrált, ideges lehetsz miatta. Az viszont biztos, hogy a pénztárcád karcsúbb lesz...

– Ha ajánlásra keresel fel egy szakembert, tartsd szem előtt, hogy attól még, hogy az illető az ismerősödnek valamiért szimpatikus, egyáltalán nem biztos, hogy te is így érzel majd iránta. Pedig a bizalom elengedhetetlen, hiszen az egészségedről van szó!

A teendőd csupán annyi, hogy legfőbb kincsed, az egészséged szakember segítségével óvod, így garantáltan sikeres és tartós lesz a testtömegcsökkentés.

MÉG TÖBB ÉLETMÓDTANÁCS ÉS DIÉTATIPP A FANNY MAGAZIN EHETI SZÁMÁBAN! >>>
HA CSAK 1-2 NAPUNK VAN: HATÉKONY VILLÁMDIÉTÁK MINTAÉTRENDDEL >>> 
FOGYÓKÚRÁZÓK FIGYELEM! 9 SZUPEREGÉSZSÉGES ÉS DIÉTÁS REGGELI >>> 
MEDITERRÁN DIÉTA: FOGYJ ÚGY, HOGY KÖZBEN IGAZÁN JÓKAT ESZEL >>> 
  • Kinyomtatom
  • Elküldöm
Hirdetes

Hozzászólások

Hirdetes

Magazin

Hirdetes
Hirdetes