Keress receptre vagy hozzávalóra
Recept feltöltés

Ételek, italok, amelyek súlyosbíthatják a fejfájást

Megetted az ebédet, és egyszer csak az érzed, hogy elkap a fejfájás. Talán úgy gondolod, nem volt elég erős a kávéd… Pedig bármilyen meglepő, vannak ételek, amelyek felelősek lehetnek azért, hogy a migréned csak rosszabbodik.

Mivel minden fejfájós ember másképpen reagál a különböző ételekre, érdemes vezetni egy ételnaplót, akár papíron, akár elektronikusan. Legyen egy oszlop a fogyasztás idejének, egy az elfogyasztott ételnek és a mennyiségnek, és egy az esetleges tüneteknek is. Így könnyebben nyomon követhető, mit fogyasztottunk a fejfájásos időszakokban. Ezt a kis naplót az orvosnak is hasznos lehet bemutatni.

Íme néhány étel, amelyik ronthat a fejfájáson:

Érlelt sajtok

Az érés segít, hogy a sajtnak minél jobb íze legyen. Sajnos azonban, minél tovább érlelnek egy sajtot, abban annál több tiramin van benne. A tiramin összeszűkíti a vérereket. Amikor ez megtörténik, a fejben futó erek kitágulnak, hogy több utat engedjenek az áramló vérnek. Ez viszont lüktető fájdalomhoz vezethet. A tiraminban leggazdagabb sajtok: cheddar, mozzarella, parmezán, kéksajt.

Mesterséges édesítőszerek

A mesterséges édesítőszerek és cukorpótlók rengeteg készételben megtalálhatók. Ezek az édesítők azonban migrént okozhatnak. Az aszpartám, amelyik 150-szer édesebb, mint a cukor, a Mayo Klinika adatai szerint igen erős migrén-gerjesztő hatással bír.

Banán

A banán erős fejfájást válthat ki azoknál, akik a már fent említett tiraminra érzékenyek. Ez főleg akkor igaz, ha a banán már túlérett, mert a tiramin szintje itt is a korosodással nő. A banánhéjban sokkal több található belőle, mind a gyümölcs belsejében, ezért még a szálakat is érdemes eltávolítani a gyümölcshúsról hámozás után.

Fagylalt

Ki ne tapasztalta volna az „agyfagyást” egy falat fagyi vagy egy korty jeges ital után? Fagylaltozás közben a fejfájás gyorsan és erősen tud beütni, de szerencsére egy-két perc alatt is javul a helyzet. Amikor hideget fogyasztunk, az erek összeszűkülnek, ez pedig könnyen fájdalomhoz vezet. Érdemes nagyon lassan fogyasztani ezeket az ételeket, vagy teljesen elkerülni az extrém hőmérsékletet étkezésnél.

Nátrium-glutamátot tartalmazó ételek

A kedvenc kínai ételünk is áldozat. A nátrium-glutamát egy glutamin sav, amely a szervezetben természetesen is előfordul. Néhány ételben ízfokozóként használják. Főleg fagyasztott készételekben, konzerv levesekben, nassolni valókban és kínai ételekben található. Néha hidrogénezett fehérje néven, vagy „természetes tartósítószer”-ként tüntetik fel a csomagoláson.

Vörösbor

Minden alkoholtól lehet másnaposságot érezni, de a vörösbor tanninjai, amelyik a száraz, különleges ízt adják, nagyon erősen tudják stimulálni a fejfájásért felelős vegyületeket. A cabernet és a merlot kevésbé hajlamosítanak a fejfájásra, mivel ezekben kevesebb a tannin, míg például a malbec egész komoly fájdalmat is kiválthat az arra érzékenyeknél.

Hideg sültek, felvágottak

Ideje búcsút mondani a pulykamell sonkának. A felvágottakban, parizerekben és hideg sültekben is rengeteg tiramin található, ráadásul sok közülük más adalékokat, nitrátokat, nitriteket is tartalmaz, amelyek növelik az agyi véráramlás erősségét az arra érzékeny embereknél. A virsli, a szalámi, a bacon és néhány szalámi szintén hasonló összetevőkkel bír.

A NŐKNÉL GYAKORIBB? 6 TÉVHIT A FEJFÁJÁSRÓL >>> 

FÁJ A FEJED? NEHEZEN ALSZOL? EZ A 3 SZUPER GYÓGYTEA SEGÍT! >>> 

10 HATÉKONY HÁZI GYÓGYMÓD FEJFÁJÁS ELLEN >>> 

  • Kinyomtatom
  • Elmentem
  • Elküldöm
Promóció

Magazin