Keress receptre vagy hozzávalóra
Recept feltöltés

Cukor vs. édesítőszer: melyik az egészségesebb?

Vajon a cukor vagy az édesítőszer a károsabb? Kell a köztük választani? Sorra veszünk néhány fontos kérdést.
A Cukor

Káros?
A cukrot manapság hajlamosak vagyunk ellenségnek kikiáltani, de fontos leszögezni, hogy a szervezetünknek igenis szüksége van cukorra, például az izmok és az idegrendszer normál működésének fenntartásához. A cukor tehát nem mumus, de érdemes néhány dolgot észben tartani.

Milyen cukor?
Fontos különbséget tenni természetes és hozzáadott cukor között. A természetes cukrot például a gyümölcsökben, vagy a mézben találjuk, és nyugodtan fogyaszthatjuk. A hozzáadott cukor, például a cukros üdítőkben található, viszont káros az egészségre.
A túlzásba vitt hozzáadott cukor fogyasztás nagyban hozzájárul a 2-es típusú diabétesz kialakulásához, továbbá szív- és érrendszeri betegségeket okoz. Egy kutatásból az is kiderült, hogy a cukros üdítők rendszeres fogyasztása önmagában is elég a kóros elhízáshoz.

Az édesítőszer

Rákot okoz?
A mesterséges édesítőszerként használt szacharin és az aszpartám rákkeltő hatásáról, időről időre különböző rémhírek kelnek szárnyra. Többször felmerült, hogy összefüggésben áll a húgyhólyagrák illetve az agytumor kialakulásával. Ezeket különböző kísérletekkel is vizsgálták, ám ezekből kiderült, hogy a rákos megbetegedésekben egyéb tényezők is szerepet játszottak, így a mesterséges édesítőszerek önmagukban nem rákkeltő vagy egészségkárosító hatásúak.

Segít a fogyásban?
Az édesítőszerek előnye, hogy jóval alacsonyabb az energiatartalma, mint a cukornak. Ám ennek is vannak buktatói. A szervezet az édes ízhez nagyobb energia bevitelt társít, és ezt meg is követeli, például nagyobb éhségérzettel pótolni próbálja a meg nem kapott kalóriákat. Mi pedig azt gondolhatjuk, hogy mivel az édesítőszerrel minimalizáltuk a kalóriákat, mérték nélkül fogyaszthatjuk a cukor nélkül készült ételeket, édességeket. Ami nagyobb problémákhoz vezethet, mint a cukros ételek mérsékelt fogyasztása.

Mi lehet a megoldás?

A WHO jelenlegi ajánlása szerint az átlagos napi cukorbevitelünk a teljes napi kalóriaérték 5 százalékát teheti ki. Ez egy normál testalkatú felnőtt esetében 6 teáskanál cukrot jelent naponta, ebbe pedig bele kell számolni a kész ételekben található cukrot is. Ezt mindenképpen érdemes betartani vagy legalább törekedni rá.

Emellett a legcélravezetőbb, ha nem tesszük le a voksunkat a cukor vagy az édesítőszer mellett, hiszen egyiket sem érdemes túlzásba vinni. Nyugodtan használhatjuk mindkettőt, természetesen felváltva és közben érdemes törekedni arra, hogy a mesterséges cukor helyett a természetes cukrot részesítsük előnyben, például jobb, ha a teát inkább egy kis mézzel édesítjük.

9 ÉTEL, ITAL, AMIBEN SOKKAL TÖBB CUKOR VAN, MINT GONDOLNÁD >>> 
EGÉSZSÉGESEBB LENNE A BARNA? VAGY INKÁBB NE IS EGYÜNK? TÉNYEK ÉS TÉVHITEK A CUKORRÓL >>> 
JENNIFER LOPEZ 10 NAPOS KIHÍVÁSA: SE CUKOR, SE SZÉNHIDRÁT >>> 
  • Kinyomtatom
  • Elmentem
  • Elküldöm
Promóció

Magazin