5+1 egészséges alternatíva cukor helyett

Ma már nemcsak a bioboltok, de a nagyobb élelmiszerüzletek polcain is ott sorakoznak az egészséges cukorpótlók. De melyiket mire és hogyan használhatjuk? Megmutatjuk!
Eritrit

Az eritrit egy természetes cukoralkohol, mely gyümölcsökben is előfordul. Teljesen kalóriamentes, így a legideálisabb édesítőszer diétázóknak és fogyni vágyóknak. Nincs hatással az inzulintermelésre, mert a glikémiás indexe 0, így cukorbetegek fogyaszthatják. Használhatjuk sütéshez-főzéshez, arra azonban figyelni kell, hogy az eritrit édesítőereje 60-80%-a a közönséges cukorénak, így egy kicsit többet kell belőle használni, mint a cukorból. Íze hűs és édes, nincsen utóíze, nincs puffasztó hatása.

KLASSZIKUSOK PALEO MÓDRA: A NAGYI ALMÁS PITÉJE - MINDENMENTESEN! >>> 
Sztívia

A másik remek alternatíva a sztívia, mely csak az 1930-as években indult hódító útjára. Azóta az egész világon elterjedt, a legnagyobb sikert Japánban aratta. Ezt a növényt nemcsak édes ízéért érdemes fogyasztani, hanem azért is, mert erős gyulladás- és vérnyomáscsökkentő hatással bír. Sütéshez, főzéshez kiválóan alkalmazható, csupán a mennyiségére kell odafigyelni. Épp ezért a folyékony változat helyett a porállagút érdemes használni, mert abból pont annyi kell, mint a cukorból, pont annyira édesít, és sütésnél az anyaghányad sem borul fel.

35 KILÓ CUKROT ESZÜNK ÉVENTE! 5 TIPP, MIVEL HELYETTESÍTSD! >>> 
Nyírfacukor vagy xilit

A nyírfakéregből vagy kukoricarostból kivont, alacsony kalóriatartalmú xilit kristályos szerkezetének köszönhetően ízben és látványban is azt nyújtja, mint a cukor, bár óvatosabban kell vele bánni, mert jobban édesít. Főzéshez, sütéshez kiválóan alkalmas, élesztős tésztákhoz azonban nem alkalmazható.

EGYRE TÖBB A CUKORBETEG - TE IS VESZÉLYEZTETETT VAGY? >>> 
Juharszirup

Így készül: a juharfa nedvét lecsapolják, megvárják, míg besűrűsödik, majd ezt az édes folyadékot használják sütéshez, főzéshez. Port is előállítanak belőle. Óvatosan kell vele bánni, mert kétszer olyan édes, mint a nádból vagy cukorrépából nyert cukor. Számos nyomelemet, többek között az energiatermelésben és a normális idegműködés biztosításában fontos szerepet játszó mangánt is tartalmaz. Ezen kívül riboflavin, cink, magnézium, kalcium, kálium és vas is található benne.

A JÓ ÉS A ROSSZ SZÉNHIDRÁT - MELYIK, MIBEN TALÁHATÓ? >>> 
Agávé

A mexikói eredetű növény édes, ragacsos levét sok mindenhez felhasználják, ebből készül például a tequila is. Az utóbbi időben azonban az agávéról leggyakrabban a levelei nedvéből nyert, édesítésre alkalmas szirup kapcsán lehet hallani. Készíthető vele bármilyen sütemény, sült és főtt étel, amibe cukor kell. Tea, kávé és más reggeli italok édesítőjeként is megállja a helyét, hiszen jól oldódik, és nincs kellemetlen utóíze. Bár kalóriatartalma közel azonos a cukoréval, de mivel másfélszer édesebb annál, így kevesebb sziruppal is elérhető a kívánt ízhatás.

ÉDES ÉLET CUKOR NÉLKÜL - TIPPEK DIABÉTESZESEKNEK >>> 
Méz

A modern kor új és újra felfedezett édesítőszerei mellett érdemes megismerni, megtartani a jól bevált és egészséges mézet. Arra azonban érdemes odafigyelni, hogy mennyit fogyasztunk belőle, kis adagban ugyanis nagyon jót tesz a szervezetnek, nagy adagban viszont sajnos nem sokkal jobb a cukornál.

  • Kinyomtatom
  • Elküldöm

Ajánlott receptek és cikkek

Hozzászólások

Magazin