A legjobb téli vitaminbombák: 5 citrusféle, amiből sokat kell enned!

Lehet sárga, zöld, kerek, tojásdad… A citrusfélék világa igen változatos. Ráadásul mindegyik tele van vitaminnal, ezért fontos, - különösen télen - hogy minél többet együnk belőlük. Mutatjuk az öt leghatékonyabbat!
Mandarin

Ez a Dél-Kínából származó gyümölcs csak a XIX. században érkezett Európába. A narancsnál kisebb, íze édesebb, héját könnyebb hámozni. Vitamintartalom tekintetében a citrom és a narancs mögött, a harmadik helyet foglalja el. Héjából hideg sajtolással olajat nyernek ki, ami segít az álmatlanság leküzdésében, enyhíti a bél, az epe és a gyomor panaszait. A mandarin tökéletes kiegészítője túrós, sajtkrémes édességeknek és szárnyasból készült salátáknak.

Citrom

A frissítő és savanykás gyümölcs lereszelt héja és frissen facsart leve kitűnő ízesítője salátaönteteknek, mártásoknak, italoknak és desszerteknek. Néhány csepp citromlé megóvja a barnulástól az almát, a zellert, az avokádót és még sok más zöldséget és gyümölcsöt. Magas C-vitamin tartalma miatt jó ellenszere a meghűléses betegségeknek.

Kumkvat

Héjastól, magostól, egészben fogyasztják, íze jellegzetesen citrusos. Húsa savanykás, héja édeskés aromájú. Sokrétűen felhasználható: nyersen magában és gyümölcssalátákban, koktélok díszítésére használják, de dzsem is készíthető belőle, valamint karamellizálva, köretként szintén kiváló. Mártás, chutney, lekvár, zselé és likőr is készül belőle. Héját és húsát cukrozott édességnek is érdemes elkészíteni.

Lime

A citromhoz hasonló gyümölcs, de kisebb, és éretten is zöld marad. Íze enyhén kesernyés és fanyar. Délkelet-Ázsiából, Indiából származik, de ma már a legtöbb trópusi országban termesztik. Mivel sokkal karakteresebb az íze, mint a citromé, leginkább koktélokhoz használják, de egzotikus raguk, curryk savanyítására is használják, de desszertekhez is kiváló.

Narancs

A gyümölcs héja és húsa között található fehér réteget mindig gondosan távolítsuk el, mert jelentősen rontja az ízét. A narancs tökéletesen harmonizál a csirke- és a kacsahússal. Ha két hétnél tovább tároljuk, jelentősen csökken a C-vitamin-tartalma. Kevesen tudják, hogy gazdag antioxidánsokban, ezért rákmegelőző hatású.

  • Kinyomtatom
  • Elküldöm

Ajánlott receptek és cikkek

Hozzászólások