Keress receptre vagy hozzávalóra

Csirke, kacsa, liba, pulyka - melyik szárnyas miért egészséges?

A naponta fogyasztott táplálékok felét az állati eredetű élelmiszerek alkotják. Bennük találhatók meg azok a fehérjék, melyek az emberi szervezet számára az úgynevezett nélkülözhetetlen (esszenciális) aminosavakat jelentős mértékben tartalmazzák. Ezeket a szervezet más úton nem képes előállítani, tehát azzal és annyival tud gazdálkodni, ami a táplálékból rendelkezésre áll.

A hús ősidők óta az emberiség létfontosságú tápláléka. A hús és húskészítmények az emberi szervezet fehérjeszükségletének fedezésében játszanak fontos szerepet, és ami kevésbé köztudott, vitaminokat és ásványi anyagokat is tartalmaznak. Zsírtartalmuk tág határok között változhat, a közhiedelemmel ellentétben a hús- és húskészítmények többségének koleszterintartalma alacsonyabb, mint sok egyéb állati eredetű terméké.

Mindezek alapján a hús- és húskészítmények a megfelelő termékek és a helyes arányok megválasztásával jól beilleszthetők a mindennapi étrendbe, táplálkozásbiológiai értékük miatt fontos szerepet töltenek be a kiegyensúlyozott táplálkozásban. Emellett a húsfogyasztással összefüggésben jelentősek a gasztronómiai hagyományai. Egy jól elkészített húsétel mértékletes elfogyasztása közérzetünket is kedvezően befolyásolja.

A baromfitermékek jelentősége 

 A baromfihúsok az összes esszenciális aminosav gazdag forrásai. A tojásban lévő fehérjét teljes értékű fehérjeként tartjuk számon, az aminosav tartalma majdnem teljes mértékben feltud szívódni. A baromfihúsokra is általában jellemző, hogy bennük kedvező az aminosavak aránya, ennek következtében nagy a biológiai értékük. Vitamin- és ásványianyag-tartalmuk sem lebecsülendő, viszont zsírban szegények. A baromfitermékeknek tehát figyelemre méltó előnyük van a táplálkozás szempontjából, a többi állati eredetű élelmiszerrel - húsokkal - szemben.

A baromfihúsoknak további nagy előnye, hogy kedvező jegyeiket konyhatechnikai elkészítésük - sütés, főzés, párolás - során is megtartják. Sütés közben jelentős mennyiségű vizet veszítenek, így tápanyag-tartalmuk koncentrálódik. Zsírtartalmuk elegendő ahhoz, hogy más zsírok és olajok hozzáadása nélkül, önmagukban süthetők legyenek - például grillcsirke -, de a kész hús zsír- és energiatartalma még mindig lényegesen alacsonyabb, mint más, nem szárnyas húsoké. Ennek folytán az egészséges táplálkozásban is jelentős előnyük van.

A baromfihúsok - baromfi termékek - elsősorban kedvező biológiai értékük, valamint a nagy biztonsággal való előállíthatóságuk, a fogyasztó számára a mindenkori elérhetőségük és az étkezési szokások - tradíciók - folytán igen jelentős szerepet töltenek be az ember táplálkozásában. A baromfihúsok Magyarországon is közkedveltek, a magyar konyha nélkülözhetetlen alapanyagai.

Hasznos zsírok: az omega-3 zsírsavak

Táplálkozás-élettani szempontból a zsírban szegény húsokat részesítjük előnyben. A brojlercsirkében a bőr alatti vagy az izmok közötti enyhe zsírlerakódás a fogyasztó szempontjából általában nem jár különösebb hátránnyal. A kötőszövetbe lerakódó csekély zsír miatt a hús ízletesebb és főképp porhanyósabb lesz.

Az állatok testében a hús és a zsír mennyisége a takarmányok energia-, fehérje- és esszenciális- aminosav-tartalmától, valamint ezek egymáshoz való arányától függ. A fehérjében és esszenciális aminosavakban szegény, egyszersmind energiában gazdag takarmányozás kedvez a hasűri, a bőr alatti és az izmok közötti zsírlerakódásnak, ellentétben a fehérje beépülésével és a húsképződéssel. Az utóbbi években a többszörösen telítetlen zsírsavak közül az omega-3 zsírsavak - a táplálkozásban betöltött védő szerepük miatt - az érdeklődés középpontjába kerültek. Az állati eredetű táplálékok közül a halak, vadon élő állatok és a csirke zsírjában vannak jelen ezek az értékes zsírsavak. Klinikai vizsgálatok szerint e zsírsavak rendszeres fogyasztása bizonyos betegségek kialakulásának veszélyét (például a koszorúér betegségekét) nagyban mérsékli. Ezek a zsírsavak gátolják a trombózisok, valamint a rendellenes szívműködés bekövetkezését és vérnyomáscsökkentő hatásuk is van.

Egészséges baromfi, fajták szerint

Csirkehús

⦁ a csirkehús gyári és otthoni feldolgozása egyaránt könnyű,
⦁ húsa táplálkozási szempontból értékes és könnyen emészthető,
⦁ izomrostjai puhák, kötőszövetei zsírban szegények,
⦁ fehérjetartalma magas és teljes értékű,
⦁ zsírtartalmának eloszlása kedvező, (A nagy vágóállatok zsírja átszövi az izomzatot, a baromfié a bőr alatt helyezkedik el és így könnyen eltávolítható.)
⦁ energiatartalma 100 grammonként mindössze 113 kcal, (összehasonlítva: pl. a közepesen kövér sertéshúsban 306 kcal van).
⦁ a vitaminok közül a csirkének főleg a B-vitamin tartalma jelentős, emellett ásványi anyagokban is gazdag.

Pulykahús

A pulykahús fogyasztása egész Európában látványos fejlődésnek indult. A pulykahús fogyasztása szintén része az egészséges, kiegyensúlyozott táplálkozásnak, mert:

⦁ A csirkehúshoz hasonlóan zsírszegény, értékes fehérjében és vitaminokban gazdag,
⦁ Bőr nélkül a bármilyen okból energiaszegény diétán élők is bátran fogyaszthatják,
⦁ Az összes húsfélét tekintve a pulykahúsnak jelentős a szív- és érvédő hatású többszörösen telítetlen zsírsavtartalma.

Libahús

A liba húsa ízletes, mája kiváló csemege és értékes exportcikk. A libahús magas zsírtartalmánál fogva energiában a baromfitermékek között a legmagasabb.

Gyöngyöshús

Tisztított állapotban húsa sötét színű, fehérjében gazdag, zsírban szegény, különleges, enyhén vadas ízű ínyencség.

Kacsahús

Kacsahúst nagyobb mennyiségben csak néhány országban fogyasztanak. Élenjárók főleg az ázsiai országok, kiemelkedően Kína, ahol a világ kacsaállományának 60-65 %-át tartják. Itt a hústermelésen kívül tojástermelésre is hasznosítják a kacsát. Európában ez nem szokás, szinte kizárólag húsra hasznosítják. Franciaországban a hús mellett a kacsamáj fogyasztás ölt nagyobb méreteket. Megemlíthető még, mint jelentős kacsahús-fogyasztó, néhány észak-európai állam, továbbá Németország, Anglia és Olaszország.

EGYSZERŰ CSIRKEMELL MINDÖSSZE 3 ÖSSZETEVŐBŐL >>> 
ROZMARINGOS KACSA VELE SÜLT ALMÁVAL ÉS LILAKÁPOSZTÁVAL >>> 
4 TIPP, HOGY MIHEZ KEZDJ EGY TISZTES HÍZOTT LIBAMÁJJAL >>> 
5 DOLOG, AMIT NEM TUDTÁL A PULYKAHÚSRÓL >>> 
  • Kinyomtatom
  • Elküldöm

Ajánlott receptek és cikkek

Hozzászólások

tropusi_foka 1 héttel ezelőtt
Vannak, akik ezt másképp gondolják: https://www.youtube.com/watch?v=mLk0hYiX_Ak Bónusz videó: https://www.youtube.com/watch?v=le7nDsOtuIc