Az 5 legegészségtelenebb kaja a hamburgertől pizzáig - így edd, ha nem bírod ki nélkülük!

default user icon
Lenger Vali Egészséges
0
Nézzük meg öt „egészségtelen” kedvencünket, és hogy mit kell tennünk, hogy ne kelljen lemondani róluk.

Hogyan együnk egészségtelen élelmiszert?

Egészségtelen kajákat eszik – vádolják Piroska barátnőmet sokan, amikor szóba kerül az a több, mint 10 kiló, ami az elmúlt évben felszaladt rá. De vajon melyik étel „egészségtelen”? Minden egészségtelennek mondott étel hizlal? És mit tegyünk, ha éppen a kedvenceink egészségtelenek?

Kérjétek meg bármelyik ismerősötöket, hogy mondjon egészségtelen ételeket, biztos, hogy nem okoz majd nehézséget felsorolnia néhányat. Ha viszont arra kéne felelnie, hogy mitől lesz egy étel egészségtelen, már bajban lenne. 

Kezdjük azzal, hogy – legalábbis Magyarországon, hála a szigorú élelmiszerbiztonsági előírásoknak - olyan étel, amit az üzletben leveszel a polcról, megeszed, és valami bajod lesz tőle, nincs. (Hacsak nem vagy allergiás, vagy nem romlott a termék, de ezek kivételes esetnek számítanak.)

De akkor mitől lesz valami egészségtelen?

Mert túl sok benne a zsír? Mégsem a parasztkolbász, a töltött káposzta, vagy a csülkös bableves az, amit az egészségtelen ételek közt elsőként sorolni szoktak. Vagy talán a sok cukor lehet az ártalmas? Akkor mindenkit óva intek tőle, hogy elkérje a nagyi házi lekvárjainak és tortacsodáinak a receptjét, mert annyi cukrot fog bennük találni, hogy a végigolvasásuktól is cukorbeteg lesz. Ennek ellenére mégsem a házi lekvár jut elsőként eszünkbe az egészségtelen étkezésről.

Nézzük most meg öt „egészségtelen” kedvencünket, amik mindig elől ülnek a vádlottak padján, és hogy mit tegyünk, hogy ne kelljen lemondani róluk.

Hamburger:

Fehér kenyér, húspogácsa, sajt, saláta, esetleg valamilyen szósz. Ezek az alaphamburger alkotórészei. Természetesen önmagában egyik sem egészségtelen, de nem árt tudni, hogy a fehér liszt gyorsan emeli a vércukorszintet, a marhahús zsírtartalma magas, ráadásul olajban sütik, és még egy szimpla majonéz vagy ketchup is rengeteg cukrot tartalmaz.

Hogyan együk:

Tudatosan. A legnagyobb hamburgerező lánc tálcaalátétjét megfordítva pontos adatokat olvashatunk arról, hogy az éppen fogyasztott kedvencünk mennyi kalóriát tartalmaz. Ha hetente egyszer eszünk hambit, mert ez a kedvencünk, belefér, de azért kell vigyázni vele, mert jóllakni nem fogunk vele, miközben egy menüvel nagyjából meg is ettük a napi ajánlott kalóriamennyiséget.

Mire vigyázzunk:

Divatossá vált, hogy rendes, jónevű éttermek is elkezdtek hamburgert készíteni. Ezek leginkább abban különböznek gyorséttermi társaiktól, hogy négyszer akkorák, és elképesztően sokba kerülnek. Szóval aki ragaszkodik a gourmet-hamburgerhez, az inkább havi egyre redukálja a fogyasztását.

Otthon:

Készíthetünk magunk is hamburgert. A legjobb választás valamilyen teljes kiőrlésű, magvas zsömlében, sok salátával, hagymával és húspogácsával, vagy vega változatban, fekete babos fasírttal enni. Próbáljuk a lehető legkevesebb olajat használni a sütéshez, a legjobb a sütőben kisütött fasírt.

Pizza:

Tészta és feltétek – ebből áll egy pizza, de rajongói (mint például én) jól tudják, hogy a tészta lehet vékony vagy vastag, a feltétek száma pedig több száz. Egy házhoz szállított átlag pizza kalóriatartalma 1500 kcal körül van, de ha gazdagon és vastag tésztával kéred, akkor a 2000-et is meghaladhatja.

Hogyan együk:

Az én megoldásom, hogy mindig van a mélyhűtőmben bolti fagyasztott pizza. Ezek egész finomak, és mivel csak 350-400 grammosak, és felezni szoktunk a férjemmel, a pizzázás megúszható 400 kalória körül.

Otthon:

Lehet ugyan kísérletezni csökkentett szénhidrátú liszttel és zöldségfeltéttel készült, házilag sütött pizzával, de ha a mértékegységet a sütőtepsi adja, akkor vigyázzunk. A pizza alaptermészete olyan, hogy elfogy. Annyi fogy el, amennyi van. Olyan, hogy megmaradt pizza szerintem nem is létezik, én legalábbis még nem láttam.

Cukros üdítők:

Nemcsak a nagynevű, nemzetközi üdítőitalok cukrosak, hanem a 100 százalékos gyümölcslevek is, melyek fő előnye magas vitamintartalmukban rejlik. De attól még jó sok (igaz, természetes) cukor is van bennük. Az italokkal az a baj, hogy észrevétlenül veszünk magunkhoz velük sok-sok cukrot és kalóriát. A legjobb szomjoltó a tiszta, finom víz, tudom jól, de ha egyszer olyan jólesik néha egy jéghideg kóla.

Hogyan igyuk:

Ha nem tudunk lemondani róla, vegyük a kedvenc üdítőnk light, vagy zero verzióját. Vagy igyunk belőle kevesebbet. Ha gyümölcslevet választunk, akkor pedig hígítsuk szénsavas ásványvízzel, bár van akinek nem jön be ez a megoldás.

Chips:

A klasszikus chips krumpliból és olajból, sóból, meg fűszerekből áll, és az evését nem lehet abbahagyni. Az vele a probléma, hogy képesek vagyunk vacsi és ebéd között megenni egy egész zacskónyit, ami nagyon sok kalóriát, elsősorban zsírt jelent.

Hogyan együk:

A titok a zacsi méretében rejlik. Nagyobb áruházakban kapható mini, vagy egészen kicsi kiszerelés is kedvenc ropogtatnivalóinkból, és bár az ár-érték arányuk ezeknek a legrosszabb, ha a súlyod is számít, akkor mégis ezek érik meg legjobban. Ja és értelemszerűen a kis zacsiból egy jár naponta, de csak akkor, ha aznap nem eszel még csokit is.

Csoki:

Csoki nélkül rosszabb lenne a világ. De az biztos, hogy a csoki alaptermészete is olyan, hogy ha nem figyelünk oda, pillanatok alatt elfogy egy egész tábla. Azaz 500 kalória, sok-sok gyorsan felszívódó cukorból, és hát a kakaóvaj zsírtartalma sem alacsony.

Hogyan együk:

Élvezettel. Élvezzük ki a csokievés minden percét, lassan szopogassuk el a kockákat. Furcsának hangzik? Pedig kutatások azt mutatták ki, hogy aki suttyomban, bűntudattal fosztogatja az otthoni csokikészleteket, az sokkal többet eszik meg belőle, és ráadásul még az öröme is elvész.

Milyet válasszunk:

A magas (70+ százalék) kakaótartalmú étcsokoládék kifejezetten egészségesek, antioxidánsaik és flavonoid-tartalmuk miatt. Ezek elég tömények, nem is olyan egyszerű megenni belőlük egy egész táblát. A csokiválasztásnál – akár tej, akár ét – az legyen a fő szempont, hogy magas kakaótartalmú, valódi csokoládé legyen, melynek zsírtartalmát a kakaóvaj, nem pedig hozzáadott növényi zsírok adják.

MÉG TÖBB CIKK EGÉSZSÉGES TÁPLÁLKOZÁS, EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD TÉMÁBAN >>> 

A 7 LEGJOBB ÉLETMÓD TANÁCS, AMIT EGY DIETETIKUSTÓL KAPHATSZ >>> 

  • Kinyomtatom
  • Elküldöm

Ajánlott receptek és cikkek

Hozzászólások

Magazin