A vegán konyha alapanyagai – a szejtán vajon mi?

Mit eszik egy vegán, ha se tojást, se tésztát, sem semmilyen állati eredetű dolgot nem eszik? Hogyan viszi be a szervezete egészséges működéséhez elengedhetetlenül szükséges fehérjét? Kirsch András házigazdánk, aki évekkel ezelőtt elköteleződött a vegán életmód mellett, most induló cikksorozatában bemutatja a legizgalmasabb és legsokoldalúbb alapanyagokat, amikből egy vegán teljes értékűen és változatosan táplálkozhat.

Létezik egy kérdéssor, melytől a növényi táplálkozás követői agyalapi szamárköhögésben törnek ki.

Pl.: „Na, és mit eszel hús helyett, rántott sajtot? Nem? Akkor mit, rántott gombát? Azt se? Mert, hogy tojással készül? Komolyan, semmi állati eredetűt? De halat azért csak eszel! Nem? Szejtán? Az micsoda?”

Utóbbi két kérdésen még a legtürelmetlenebb vegánoknak sem ildomos hisztérikus zokogásban kitörni, a szejtán ugyanis talán mai napig a legkevésbé ismert húspótló a laikusok körében. Pedig ez az, mely leghitelesebben képes visszaadni a húsfogyasztás élményét. (Fontos megjegyezni: a vegán táplálkozás következetes képviselőinek a húsevéssel elsősorban etikai problémája van, és nem a hús íze ellen van kifogásuk.)

Mi is az a szejtán?

Búzasikér, avagy búzafehérje, mely főként tönkölybúzából vagy más gabonából készül. Por alakban kapható (szinte minden bioboltban hozzá lehet jutni), langyos víz és fűszerek hozzáadásával a húshoz hasonló elegyet nyerhetünk belőle. Ugyanúgy lehet sütni, pácolni, darálni, rántani, mint a hagyományos húsokat, csupán állagában különbözik tőlük. A jó szejtán elkészítéséhez szükség van némi rutinra, ellenkező esetben a végeredmény – az alapanyag ruganyos jellegéből adódóan – drámai hitelességgel idézhet meg egy traktorbelsőt.

TORTILLA RÁNTOTT SZEJTÁNCSÍKOKKAL ÉS PARADICSOMSALSÁVAL >>> 
 
Hogyan készítsük el?

Ha a tökéletes végeredményre törekszünk, akkor pl. a következőképpen:

Hozzávalók:

250 g búzasikér
90 g tönkölyliszt
3,5 dl langyos víz
Ízlés szerint fűszerek (fokhagymapor, zöldfűszerek, stb)

A sikért összekeverjük a fűszerekkel és a liszttel, majd hozzáadjuk a vizet és gyors mozdulatokkal összegyúrjuk. Fél óráig pihentetjük, majd tetszőlegesen felvágjuk (attól függően, hogy kirántva, darálva vagy egyéb módon szeretnénk elkészíteni) és fűszerezett bő vízben, közepes lángon kb. háromnegyed órán át főzzük. Miután kihűlt, kedvünk szerint feldolgozhatjuk. (Fűszerek helyett 0.5 dl szójaszószt is használhatunk ízesítésre, ez esetben ennyivel kevesebb vizet adjunk a sikérporhoz!)

Házigazdánk vegán receptjeit itt találod >>> 
BLOGJÁT PEDIG ITT >>> 
  • Kinyomtatom
  • Elküldöm

Ajánlott receptek és cikkek

Hozzászólások

Magazin