Részletes receptkereső »
  •  
  •  

A glikémiás index

Cikk mentése

Cikk mentése

Cikk megosztása
Cikk elküldése

Cikk küldése

Cikk nyomtatása

Cikk nyomtatása

Cikk mentése

A glikémiás index

Cikk mentéshez be kell jelentkezni!


Elfelejtetted a jelszavadat, vagy nem regisztráltál még?
Kérj jelszóemlékeztetőt vagy regisztrálj !
Nem sikerült az aktiválás vagy inaktív a fiókod még? Itt újra kérheted az aktiváló kódot!

Cikk elküldése

A glikémiás index

Címzett neve:
Címzett e-mail címe:
Megjegyzés:
Küldő neve:
Küldő e-mail címe:
Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:
A cukorbetegek és fogyókúrázók már biztosan ismerik a glikémiás index kifejezést, melynek segítségével megállapíthatjuk, hogy milyen szénhidráttartalmú ételeket érdemes előnyben részesíteni.
Mi az a glikémiás index?

A glikémiás index (GI) megmutatja, hogy az elfogyasztott élelmiszer milyen hatással van a vércukorszintünkre. GI-je kizárólag olyan élelmiszereknek van, melyek tartalmaznak szénhidrátot. A húsok, halak GI indexe 0. A glikémiás index 0 és 100 közötti szám lehet. A viszonyítást a glükóz (szőlőcukor) indexével végzik. A GI-t úgy állapítják meg, hogy összehasonlítják az adott élelmiszer és a glükóz vércukorszintre gyakorolt hatását.

A saláta és a paradicsom lelkiismeret-furdalás nélkül fogyasztható A saláta és a paradicsom lelkiismeret-furdalás nélkül fogyasztható

Szénhidrát, glükóz, inzulin

A glikémiás indexet eredetileg a cukorbetegek vércukorszintjének ellenőrzésére használták, de testsúlyunk kordában tartásában, csökkentésében is jó hasznát vesszük. A cukorbetegeknek kiemelten fontos, hogy tudják, egy adott étel elfogyasztása milyen hatással van a vércukorszintjükre.

A pizza nagyon gyorsan emeli a vércukor szintjét A pizza nagyon gyorsan emeli a vércukor szintjét

Már az általános iskolában megtanultuk, hogy a szénhidrátok feldolgozása elsősorban a vékonybélben történik. A szénhidrátból cukorfélék lesznek, a legfontosabb közülük a glükóz. A cukrok felszívódnak a vérkeringésbe, majd az inzulin nevű hormon segítségével a sejtekbe.

Leesik a vércukrunk – jönnek az édességek!

Az alacsony glikémiás indexű élelmiszerek lassan bomlanak le, a vércukorszint ezek fogyasztásakor lassabban és egyenletesebben emelkedik, majd csökken. A magas glikémiás indexű ételek esetében a vércukorszint hirtelen emelkedik meg, majd esik le - erős éhségérzetet okozva. A gyümölcsök GI-értéket befolyásolja az érettségük is, a többi élelmiszernél az előállítás folyamata, a főzés és tárolás módja is. Ha alacsony GI-indexű ételt is tartalmaz az étel, amit megeszünk, a teljes étkezés glikémiás indexét csökkentjük, de befolyásolja az értéket a rosttartalom, a keményítők, a fehérjék és a zsírok mennyisége is.

Az alma alacsony glikémiás indexű Az alma alacsony glikémiás indexű

A glikémiás index és a fogyókúra

Több fogyókúrás módszer is a glikémiás indexek figyelemmel kísérésén alapul. Az itthon egyik legismertebb Béres Alexandra Súlykontroll programja, melynek lényege, hogy a kúra bizonyos szakaszaiban csak bizonyos glikémiás indexű táplálék fogyasztható, meghatározott mennyiségben.

A programról részletesebben itt olvashatsz >>>

A kettes szakasz receptjeit itt találod >>>

Néhány ételféleség GI-je, a teljesség igénye nélkül

Alacsony GI
Lencse, csicseriborsó, alma, körte, répa, mogyoró, árpa, joghurt, csirkemell, süllő, zeller, mozzarella, tej

Közepes GI
Méz, füge, mangó, kuszkusz, basmati rizs, kakaó, banán, kukorica

Magas GI
Fehér rizs, kenyér, cukor, édességek, csokik, gyümölcslevek, alkohol

További cikkeink, melyekben szó van a GI-ről >>>

Minden, ami diéta >>>

SB

Hozzászólás a cikkhez

A hozzászóláshoz be kell jelentkezni!

Belépés



Hozzászólások

Összes hozzászólás: 1 db
  • 2010. augusztus 3. 19:20
    Köszönöm, ezt a cikket! Sajnos 2-es tipusú cukorbeteg vagyok. Jó ha tudom miből és mennyit ehetek. Szakács volnék, de a glikémiás indexet nem tanították az iskolában.
Hasznos csomag