Keress receptre vagy hozzávalóra
Recept feltöltés

6+1 étkezési tipp 40-50-60 év felettieknek!

default user icon
Benke Anna Érdekességek
0
Az idő előrehaladtával megváltoznak a szervezet anyagcsere folyamatai, és táplálékigénye. Kevesebb energiára van szükség az alapvető funkciók ellátásához, ezért elegendő a kevesebb, de értékesebb tápanyagokra van szükségünk. Megmutatjuk, miben változtass, ha elmúltál 40, 50, vagy 60 éves.

40-50 éves korunk után hajlamosak vagyunk ellustulni, általában kevesebbet mozgáunk, így gyakorabban előfordul, hogy kisebb nagyobb súlygyarapodással állunk szemben. Ugyanannyi bevitt kalória, de kevesebb mozgás és kisebb energiaszükséglet miatt szinte törvényszerű, hogy ebben az életkorban felszalad ránk pár plusz kiló. Ráadásul, akik otthon főznek, hajlamosak rendre ugyanazokat az ételeket (a kedvenceiket) készíteni. Ez pedig oda vezethet, hogy egyes vitaminokból, nyomelemekből hiány alakulhat ki. Íme néhány étel, melyek fogyasztására más-más okok miatt, de érdemes odafigyelni!

1. Óvatosan a nyers zöldséggel-gyümölccsel!

Akinek érzékenyek fogai, vagy esetleg műfogsora van, annak sok szenvedést okozhat a kemény, ropogós zöldségek és gyümölcsök fogyasztása. Nekik sem szabad azonban lemondaniuk ezekről az értékes táplálékokról, melyek rengeteg fontos tápanyagot és rostot tartalmaznak. Bár főzve, párolva vagy kompótnak elkészítve is nagyon finomak, azért a legtöbb vitamin a nyers gyümölcsökben és zöldségekben rejlik. Egy reszelt alma este a rossz fogúaknak is finom csemege. Lehet még kísérletezni reszelt répa-alma kombinációval is, amit a répa-ellenzők egy kis méz, fahéj és darált dió hozzáadásával dobhatnak fel.

2. Ne mondjunk le a babról

Sokan döntenek úgy, hogy száműzik a babot az étrendjükből, annak kellemetlen, puffasztó hatása miatt. Pedig a bab kitűnő rost és vasforrás, aminek ráadásul a zsírtartalma nagyon alacsony. A puffasztó hatás ellen fokozatossággal védekezhetünk. Eleinte csak heti egy-két alkalommal, kis mennyiségben fogyasszuk, és ha nem okoz panaszokat, akkor később már bátrabban ehetjük. (Mindez a babra, borsóra, csicseriborsóra és egyéb hüvelyesekre is egyaránt vonatkozik.) Megoldás lehet valamilyen természetes puffadásgátló is. A legjobb az édeskömény, vagy ánizs tea.

3. Grapefruit

Bizonyos élelmiszerek befolyásolhatják egyes gyógyszerek hatását, felszívódását. A grapefruit is ilyen. Aki magas vérnyomás, álmatlanság, vagy szorongás elleni gyógyszert szed, az jobban teszi, ha csak ritkán fogyaszt grapefruitot. Ugyanakkor nem szabad lemondani az abban található C-vitaminról és káliumról, amelyek szerencsére a többi, „biztonságosabb” citrusfélében ugyanúgy megtalálhatóak.

4. Tejtermékek: igen vagy nem?

Idősebb korban sokan nehezebben tudják megemészteni a tejtermékeket, mint korábban. Ennek ellenére nem kell lemondani minden tejtermékről, mert amellett, hogy tele vannak kálciummal és fehérjével, (mindkettő fokozottan fontos csontritkulás megelőzésében) még finomak is. Kis mennyiségben a legtöbb embernek nem okoz gondot a fogyasztásuk, és bizonyos tejtermékek eleve nem irritálják az emésztőrendszert, mint mások. Az alacsony zsírtartalmú joghurtok, és sajtok például ilyenek, ezekből általában azok is probléma nélkül tudnak enni, akik más tejtermékekre érzékenyebben reagálnak. A nagyobb élelmiszerüzletekben ma már számos laktózmentes tejtermék is kapható.

5. Koffeint csak módjával!

Idősebb korban más tápanyagokhoz hasonlóan a koffeinnek is változhat a szervezetre gyakorolt hatása. Fogyasztása szorongást, indokolatlan feszültséget okozhat, felviszi a vérnyomást és alvásproblémákhoz is vezethet. Ennek ellenére a szenvedélyesen kávézóknak nem tanácsos egyik napról a másikra leszokni róla. A hirtelen koffeinmegvonás ugyanis fejfájást, émelygést okozhat. Vízhajtó hatása miatt azonban idős korban mindenképpen célszerű csökkenteni a koffeinfogyasztást. Hatvan felett fokozottan oda kell figyelni az elegendő folyadékbevitelre, amit sem az erős teák, sem pedig a kávé ivása nem könnyít meg.

6. Egyél zabkását a jókedvért!

A fogproblémák bűnösek abban is, hogy az idősek legszívesebben puha, a héjától is megfosztott fehér kenyeret, vagy kalácsot esznek, hiszen ezeket a legkönnyebb megrágni. A gabonafélék igazi haszna azonban a finomított fehérlisztben érvényesül a legkevésbé. Aki nem szeretne lemaradni róluk, az a kalács mellett egyen gabonapelyheket. Rágási nehézségek esetében ezeket főzve, vagy nagyon sokáig áztatva célszerű fogyasztani, a lényeg a rendszeresség. A búza, a rozs, az árpa, és a zab mind nagyon magas cink és magnéziumtartalommal bírnak. Többek között ezért is alkalmasak az időskori depresszió csökkentésére, sőt állítólag nőknél a korral csökkenő libidó helyreállításában is szerepük van.

+1. Sör és bor – mindenkor?

Egy pohár vörösbor esténként kifejezetten jót tesz, mert csökkentheti a szívinfarktus és a szélütés kockázatát. A sör pedig a folyadékpótlást könnyíti meg azoknak, akik szeretik, és időskorban az elegendő folyadék hiánya az egyik leggyakoribb probléma. De a korral az alkohol hatása is megváltozhat. Az este elfogyasztott egy-egy pohár bor, vagy sör megemelheti a vérnyomást és alvászavarokat is okozhat. Van, akinél segít, ha az esti helyett a déli étkezés mellé fogyasztja el az aznapi pohárkát. 

Olvass tovább egészséges témákról itt >>> 

  • Kinyomtatom
  • Elmentem
  • Elküldöm
Promóció

Magazin