Keress receptre vagy hozzávalóra
Recept feltöltés

5 lila étel, amiből többet kellene enned

default user icon
Stern Ágnes Diéták
0
Hogy miért együnk lila ételeket? Mert nem csak finomak, hanem egészségesek is! Vizsgáljunk meg közülük ötöt egy kicsit közelebbről!

A színekre sokféle rendszer épül, ami nem véletlen, ugyanis különböző energiájuk, hangulatuk és hatásuk van. Létezik egy úgynevezett színdiéta is, a módszer arra szolgál, hogy színek energiáját kihasználva, sok zöldség és gyümölcs segítségével szabaduljunk meg pár kilótól. A színdiéta ad egyfajta tudatosságot is, hogy jobban figyelj arra, milyen (színű) ételeket fogyasztasz és hogyan kombinálod ezeket. Mi most diétától függetlenül felosztottunk néhány ételt színek szerint és eláruljuk nektek a jótékony hatásaikat. A múlthéten a narancssárgával foglalkoztunk, most pedig a lila következik.

A lila a mértékletesség és az egyensúly színe. Egyensúly az értelem, a vágy, a bölcsesség és az érzelmek között. A fájdalom, az alázatosság és a bűnbánat színe is. A kék és a piros keveredése, tehát a hatása egyszerre energetizáló és nyugtató is, lazít és megerősít. Ezekhez kapcsolódnak a lila ételek egészségre gyakorolt hatásai is.

Szilva - A székrekedés természetes ellenszere

A szilvában lévő olyan összetevők, mint a rost, a szorbit és a szatén elősegítik az anyagcserét az emésztőrendszerben. A szilva kiváló C-vitaminforrás, hatékony antioxidáns. Segíti a szervezetet a rák, a gyulladások és a szabadgyökök elleni harcban is. Értékes forrása az A-vitaminnak és a béta-karotinnak. Jótékony hatása van a látásra, a bőrre és a nyálkahártyák egészséges megőrzésére. Jelentős mennyiségben tartalmaz olyan polyphenolic antioxidánsokat is, mint a lutein, és a zeaxanthinul cryptoxanthinul. Ezek segítenek a szabadgyökök és a reaktív oxigén elleni harcban, ami fontos szerepet játszik az öregedés folyamatában. Magnézium, kálium, vas és fluorid tartalma is magas. A vasnak vörösvérsejtképző hatása van. A kálium a sejtek és a testnedvek fontos összetevője, ami szabályozza a szívverést és a vérnyomást.

Lilakáposzta – Védi a sejteket

Az Amerikai Mezőgazdasági Kutató Szolgálat vizsgálatából kiderült, hogy a lilakáposzta 36 féle antocianint tartalmaz, amik bizonyos fokig védenek a rák bizonyos fajtái-, egyes idegrendszeri betegségek-, gyulladások-, a cukorbetegség-, és a bakteriális fertőzések ellen. Kálium, kalcium, foszfor, vas, jód, kén, valamint A-, B-, C- vitamin tartalma is magas. Így erősíti az immunrendszert, részt vesz a sejtek védelmében és regenerációjában. Segíti a máj méregtelenítését, enyhíti a gyulladást, és mindenféle gyomor- és emésztési problémára jó hatással van. Csökkenti a szív- és érrendszeri megbetegedések, valamint az agyvérzés kockázatát, mivel meggátolja a vérrögök képződését. Étkezés után hosszabb ideig a jóllakottság érzetet kelt.

Karalábé – Csökkenti a rák kialakulásának esélyét

Nagyon jó C-vitaminforrás. Segíthet megelőzni bizonyos rákbetegségeket: a karalábéban található izotiocianátok a vastagbél- és végbélrák ellen hatásosak. A benne található indolokról azt tartják, hogy csökkentik az emlőrák kialakulásának veszélyét azáltal, hogy mérséklik az ösztrogén hatását. Sok rostot tartalmaz, amik csökkentik a vér koleszterinszintjét és segítenek megakadályozni a székrekedés kialakulását. A kálium szabályozza a vérnyomást. Jótékony hatása van a légzőszerv nyálkahártyájára, mind a megfázásos, mind az allergiás esetekben. Káliumtartalma miatt a méregtelenítő kúrák egyik legtökéletesebb alkotóeleme. A felfúvódás veszélye miatt azonban mértékkel érdemes fogyasztani.

Padlizsán – Csökkenti a koleszterinszintet

Magas rosttartalma hozzájárul a megfelelő emésztéshez, és jó néhány krónikus betegség megelőzéséhez is. Ásványi anyagokban és vitaminokban is gazdag, nagyobb mennyiségben találhatunk benne rezet, mangánt, káliumot, magnéziumot, B-vitaminokat és K-vitamint is. A padlizsánban emellett olyan fitonutriensek is vannak, melyek antioxidáns tulajdonságaiknak köszönhetően védik a sejtjeinket az oxidatív stressz okozta károsodásoktól. A padlizsánban található egyik legfontosabb hatóanyag a nazunin nevű vegyület, ami erős antioxidáns, mely megvédi a sejtmembránokat a károsodástól. Az oxidatív stressz a szív- és érrendszeri problémák, például az érelmeszesedés rizikóját is növeli, a rendszeres padlizsánfogyasztással azonban védhetjük a vérereinket is. Állatkísérletek során kiderült, hogy a padlizsán különösen jótékonyan hat akkor, ha emelkedett a vér koleszterinszintje.

Ribizli – Segít leküzdeni a fáradságérzetet

Rendkívül jó hatású az ízületekben lerakódott kristályok eltávolításánál, például a köszvénynél. Segít leküzdeni a fáradtságérzetet. Szerepe van a vérképzésben, fogyasztása ajánlott a vérzékenységben szenvedőknek. A feketeribizli levelének magas a flavonoid- és a procianidin-tartalma. A gyümölcs a C-vitamin mellett E- és B-vitamint, valamint karotint és vasat is tartalmaz. A levélből készített tea vizelethajtó hatású, de fogyaszthatása segíthet magas vérnyomás, vesebaj esetén is.

4 FEHÉR ÉTEL, AMIBŐL TÖBBET KELLENE ENNED >>> 

5 ZÖLD ÉTEL, AMIBŐL TÖBBET KELLENE ENNED >>> 

5 SÁRGA ÉTEL, AMIBŐL MINÉL TÖBBET KELLENE ENNED!>>> 

  • Kinyomtatom
  • Elmentem
  • Elküldöm
Promóció

Magazin