Keress receptre vagy hozzávalóra
Recept feltöltés

Itt a nyár végi szupergyümölcs: 5 dolog, amit az áfonyáról tudod kell!

default user icon
Török Zsuzsa Gyümölcs
0
Fogyassz minél többet ebből az ízletes, egészségünk megóvása szempontjából értékes bogyós gyümölcsből! Nem kell magadnak gyűjtögetned az erdőben, hogy hozzájuss, hiszen termesztett változatban is kapható.
#1 Hol terem?

Az Európában honos fekete áfonyával hazánkban a Sopron környéki, vasi, nyírségi és nógrádi bükkösökben, tölgyesekben és fenyvesekben találkozhatsz. A vadon növő fajták bokra 1 m-nél nem nő nagyobbra, míg az Észak-Amerikából származó nemesített fajták a 3 m-es magasságot is elérhetik.

Az erdőben gyűjtött bogyók átmérője 5-6 mm, a termesztetteké akár 2-2,5 cm is lehet. Színük a termőhelytől és a fajtától függően a hamvas halványkéktől az egészen sötétig változik.

A 9 LEGEGÉSZSÉGESEBB ÉTEL, AMIBŐL SOKKAL TÖBBET KELLENE ENNED! >>> 
#2 Mikor van a szezonja?

Erdei túrákon augusztus–szeptemberben szedheted a kellemesen savanykás, feketéskék bogyókat, melyeknek még a leve is sötétkék.

A nemesített fajták hosszabb tenyészidejűek, és a nyár elejétől az ősz derekáig folyamatosan hozzák üdítően édeskés ízű termésüket, amelyek belül zöldesek. 

A vadáfonya értékesebb táplálék, mint a termesztett.

#3 Hogyan tárold?

Az érett áfonya hűvös pincében pár napig, hűtőben (0 fokos hőmérsékleten) több hétig, fagyasztva pedig hónapokig tárolható minőségromlás nélkül. Aszalványként egy évig is eltartható.

A fagyasztott, majd felolvasztott gyümölcs a fagyás során lebomló csersavak miatt kevésbé fanyar ízű, mint a friss.

A 7 LEGEGÉSZSÉGESEBB GYÜMÖLCS A VILÁGON >>> 
#4 Hogyan használd fel?

Az áfonyát bátran fogyaszthatod, 100 g csupán 42 kcal energiát tartalmaz. (Az érzékeny gyomrúak számára esetleg problémát jelenthetnek a magjai.)

Nyersen élvezheted különleges zamatát, ráadásul értékes tápanyagokat is tartalmaz. Az erdei áfonyát gyakran megdézsmálják a vadállatok, ezért alaposan mosd meg!

Ízesítheted vele a reggeli joghurtodat és müzlidet, továbbá kitűnő tejes turmixba, smoothie-hoz, fagyihoz, pohárdesszertek, torták díszítésére. Szörpnek, likőrnek, bornak is kedvelt.

Sütheted muffinba, pitébe, vagy főzhetsz belőle lekvárt , dzsemet.

Fanyar, pikáns íze kiválóan illik a vadhúsokhoz. Kompót, mártás vagy dzsem formájában tálalhatod őz, nyúl, szarvas, vaddisznó mellé.

#5 Élettani hatásai

A friss gyümölcs gazdag A-, D-, C-vitaminforrás, ezenkívül vas- és ásványianyag-tartalma is jelentős. A színéből adódóan magas flavonoidtartalma révén antioxidáns hatású. Segít megőrizni a hajszálerek rugalmasságát, gátolja a kőképződést, méregtelenítő és vesetisztító hatású. A népi gyógyászatban a hasmenés, fogínygyulladás, húgyúti fertőzések régről ismert ellenszere. Fekete inzulinnak is hívják, mert képes a cukorbetegség tüneteit csökkenteni.

A 25 LEGEGÉSZSÉGESEBB ÉTEL, MELYEKET MINDENKÉPP FOGYASZTANOD KELL! >>> 
AZ ÁFONYÁRÓL KORÁBBAN ITT ÍRTUNK >>> 
Áfonyás receptek >>> 
  • Kinyomtatom
  • Elmentem
  • Elküldöm
Promóció

Magazin