5 fontos kérdés a koleszterinről!

Jó és rossz koleszterin? Gyakran halljuk: vigyázzunk, nehogy magas legyen a koleszterinszintünk. De mi is az a koleszterin? Mit ehetünk és mit nem, ha vigyáznunk kell a koleszterin szintünkre? Utánajártunk!

A koleszterin természetes, zsírszerű anyag, fontos alkotóeleme a sejtjeinknek. Szerepet játszik bizonyos hormonok létrejöttében és az epesavak termelődésében is. Viszont ha az ideálisnál magasabb a vérünk koleszterinszintje, nagyobb eséllyel alakulhatnak ki a szervezetünkben különböző szívbetegségek.

Miért alakul ki?

Bár a magas koleszterinszint öröklött is lehet, de létrejöttéhez nagyban hozzájárulhat a rosszul megválasztott étrend és az elhízás is. Ha magas a koleszterinszintünk, első lépésként mindig diétáznunk kell, ezt követően jöhet a gyógyszeres kezelés.

Fontos az arány

A koleszterin különböző formákban van jelen a vérben. A jó koleszterin, vagyis a HDL (nagy sűrűségű lipoprotein) a szövetek felől a májba szállítja a koleszterint. A rossz koleszterin, vagyis az LDL (alacsony sűrűségű liprotein) visszafelé teszi ugyanezt. Az a jó, ha a vérünkben magas a HDL- és alacsony az LDL-szint.

Mit tehetünk mindezért?

Egészségtudatos étkezéssel normál szinten tartható a koleszterin szintünk, ehhez csupán pici odafigyelés szükséges. Egy idő után pedig beépül a mindennapjanikba a koleszerintbarát étkezés!

Húsok, amelyek növelik a koleszterinszintet: zsíros húsok, hurka, szalámi, kolbász, disznósajt, virsli, pástétom, belsőségek, kacsa.

Húsok, amelyek csökkentik a koleszterinszintet:borjú, nyúl, vadhúsok, gyöngytyúk, tyúk, pulyka (minden szárnyas a zsíros bőre nélkül).

Tenger gyümölcsei, amelyek növelik a koleszerintszintet: rák, garnéla, homár, tintahal, angolna, sózott és füstölt hering.

Tenger gyümölcsei, amelyek csökkentik a koleszterinszintet: pisztráng, tőkehal, sügér, lazac, hering, tonhal, makréla.

Tejtermékek, amelyek növelik a koleszterinszintet: 3,5%-os zsírtartalmú tej, sűrített tej, tejszín, 40% zsírtartalom feletti sajt, tejföl.

Tejtermékek, amelyek csökkentik a koleszterinszintet: 1,5%-os zsírtartalmú tej és joghurt, író, kefir, aludttej, sovány sajtok, sovány túró.

Zöldségek és gyümölcsök, amelyek növelik a koleszterinszintet: tepsis burgonya, sült krumpli, kandírozott gyümölcsök.

Zöldségek és gyümölcsök, amelyek csökkentik a koleszterinszintet: alma, körte, grépfrút, szilva, avokádó, articsóka, bab, fokhagyma, zeller, szójabab, paradicsom, borsó, vöröshagyma

Gabonák, amelyek növelik a koleszterinszintet: croissant, briós, leveles tészta.

Gabonák, amelyek csökkentik a koleszterinszintet: teljes kiőrlésű gabonából készült termékek.

Édességek, amelyek növelik a koleszerinszintet: cukor, méz, lekvár, krémes torták, keksz, jégkrém, csokoládé, karamella, praliné.

Édességek, amelyek csökkentik a koleszterinszintet: sörbet, puding sovány tejből.

Italok, amelyek növelik a koleszterinszintet: kávé, eszpresszó, forró csokoládé, alkoholtartalmú italok.

Italok, amelyek csökkentik a koleszterinszintet: ásványvíz, tea, hozzáadott cukor nélküli zöldség- és gyümölcslevek.

6 természetes tipp, amivel csökkentheted a koleszterinszintedet! >>> 

Hirdetés
Tudtad?

Tudtad-e, hogy a beépíthető sütők kezelőfelülete saját hűtéssel is rendelkezhet a biztonságos és kényelmes használat érdekében?

  • Kinyomtatom
  • Elküldöm

Ajánlott receptek és cikkek

Hozzászólások

Magazin