Keress receptre vagy hozzávalóra
Recept feltöltés

20 fantasztikus dolog, ami akkor történik a testeddel, ha banánt eszel

default user icon
Juhász Orsolya Érdekességek
0
Magas cukortartalma miatt rengeteg előítélettel viseltetünk a banán iránt, pedig szinte lehetetlen felsorolni a testünkre és lelkünkre gyakorolt összes pozitív hatását. Mi azért megpróbáltuk: íme 20 ok, amiért érdemes hazavinni egy nagy fürtöt a boltból!
1. Növeled az izomtömeged

Amennyiben edzés után izomfájdalmaid vannak, vagy látszik a mozgás eredménye, annak talán a magnéziumhiány az oka. A banánban azonban bőségesen megtalálható ez az ásványi anyag, ami elősegíti az izmok összehúzódását, eleresztését és a fehérjeszintézist is – tehát növeli a soványizomtömeget. A bónusz: a magnézium még a lipolízisben is komoly szerepet játszik, ami egy olyan folyamat, mely során a testünk megszabadul a felesleges zsírtól.

2. Gyorsabban regenerálódnak az izmaid

A kálium miatt hamarabb ér véget a fájdalmas izomláz, valamint hozzájárul az izmok fejlődéséhez is, így még többet edzhetsz!

Banánkenyér receptünket itt találod >>> 

3. Mosolyra fakaszt

Gondolkodtál már azon, hogy miért olyan a banán formája, mint egy vigyorgó száj? Nem állítjuk, hogy tudományosan alátámasztott az ötletünk, de lehet, hogy a folsav az oka. A B9 is ismert vegyülettel ugyanis hatásosan küzdhetünk a depresszió ellen, mivel felgyorsítja a jó kedvünkért felelős szerotonin útját az agyig.

4. Csökkenti a stresszt és a szorongást

A folsav mellett a banán triptofántartalma is nagyban hozzájárul a lelki békénkhez. Ez az aminosav a szerotonin előfutára, ami pedig az egyik legfontosabb vegyület a hangulatunk szempontjából: szorongást, álmatlanságot, kimerültséget és az agressziót is lehetséges kezelni vele. Emellett norepinefrin is található benne, ami az „üss vagy fuss” típusú reakcióinkat koordinálja, így hozzájárul a kiegyensúlyozott pszichés állapothoz.

5. Jobban alszol

A triptofán a melatonin termeléséhez is elengedhetetlen, ami a relaxációt és az alvási ciklus szabályozását segíti elő. 

Sült banán tésztában sütve - próbáld ki! >>> 



6. Leküzdi a puffadást

Hiába ismételjük a hasizomgyakorlatokat éjt nappallá téve, ha a felfújódott pocakunktól nem látszik az eredmény! Némi banánnal megszabadulhatunk a felesleges víztől és gázoktól. Ez ismételten a káliumnak köszönhető, valamint azoknak a jótékony bélbaktériumoknak, melyeknek a szaporodására pozitív hatással van a déli gyümölcs.

7. Elégeti a zsírt

A kolin a B­vitaminok egyik fajtája, ami segít deaktiválni az elhízásért felelős géneket. Az alkohol felemészti, a banán mellett azonban a sovány húsokban, a tenger gyümölcseiben és a kelkáposztában is bőségesen megtalálható.

8. Stabilizálja a vércukorszinted

A banánban található fehérjék és egészséges zsírók hozzájárulnak ahhoz, hogy lassabban szívódjon fel a cukortartalma a véráramban. Ez pedig az egyik leghatásosabb módja annak, hogy stabilan tartsuk a vércukorszintünket, ami egyenlő a fogyással és az egyenletes energiaszinttel.

Banános piskótatekercsért klikk ide >>> 



9. Kevesebbet fogsz nassolni

Ez is a stabil vércukorszintnek köszönhető. Végre nem chipsszel fogjuk elűzni az éhséget és az unalmunkat! Inkább együnk egy­egy banánt a főétkezések között.

10. Jóllakunk

Még mielőtt megérne, a banán kifejezetten gazdag rezisztens keményítőkben, melyek ellenállnak az emésztési folyamatoknak, ahogy azt a nevük is sugallja. Ezek is táplálják az egészséges bélbaktériumokat, melyek csökkentik az étvágyunkat és növelik az emésztőrendszer oxigénellátását. Mivel az éretlen banán önmagában nem annyira ízletes, ezért inkább azt javasoljuk, hogy más gyümölcsökkel és joghurttal vegyítve csináljunk belőle egy finom smoothiet!

11. Csökken a rossz koleszterinek szintje

A gyorséttermek termékei sajnos tele vannak káros transzzsírokkal, és ami még ennél is sajnálatosabb, hogy ez növeli az LDL („rossz”) koleszterinszintünket. Mielőtt gyógyszer után nyúlnánk, inkább együnk meg egy banánt. A benne lévő fitoszterolok ugyanis a legfrissebb kutatások szerint csökkentik ezt a szintet. B6 emésztés, az immun­ és az idegrendszer egészségére is pozitív hatással bír.

12. Megkönnyíti az emésztést

Mindig kellemetlen a közérzete evés után? Ezen is segíthet a banán. Tele van prebiotikumokkal: ezek az emészthetetlen szénhidrátok ételként vagy egészséges bélbaktériumként (probiotikum) viselkednek, ezzel pedig hozzájárulnak a zökkenőmentes táplálkozáshoz.

13. Kiszámíthatóbb lesz az anyagcseréd

Aki már szülő, valószínűleg ismeri ezt a trükköt: a rostban gazdag banán felgyorsítja a bélmozgást. 3 gramm oldhatatlan rost már eléri a kívánt hatást. Ugyanakkor a hasmenés tüneteinek enyhítésére is alkalmas, ugyanis probiotikumai egészséges táplálékot nyújtanak a belekben található mikrobáknak.

14. Erősebbek lesznek a csontjaid

Bár a banán kalciumtartalma nem túl magas – az ajánlott napi bevitel 1 százaléka – a benne található oligoszacharidok elősegítik a kalcium felszívódását. 

 15. Több energiád lesz

Nem véletlenül esznek a maratont futók banánt a verseny előtt (valamint közben és utána): a gyümölcs tele van glükózzal, ami az egyik legkönnyebben feldolgozható és hasznosítható cukorfajta. Garantáltan biztosítja a megfelelő energiaszintet futás, aerobic, spinning vagy súlyzózás közben. Edzés után villámgyorsan pótolja a kiesett erőforrásokat.

16. Ellenállóbb lesz a szervezeted a betegségekkel szemben

Bár nincs benne A­vitamin, a banán mégis enyhítheti hiányának a tüneteit. Hogyan? Háromféle karotinoidot is tartalmaz, melyeket aztán a testünk A­vitaminná alakít. Nem semmi, igaz? A kutatások szerint pedig a karotinoidokban gazdag táplálékok segítenek olyan krónikus betegségek leküzdésében, mint a szív­és érrendszer megbetegedései vagy a diabétesz.

17. Csökken a vérnyomásod

A vizsgálatok alapján az alacsony nátrium és a magas kálium bevitel eredményezi a legalacsonyabb vérnyomást, és csökkenti a sztrók és a szívroham kockázatát is. Láss csodát, a banán tökéletesen megfelel ezeknek a követelményeknek!

18. Megerősödik a véred

Hatásosan küzdhetünk a vérszegénység ellen a banánban bőségesen fellelhető vasnak köszönhetően. Ez jelentős befolyással bír az energiaszintünkre, ugyanis a vas szállítja az oxigént a sejteknek. A vashiány még némi súlyfelesleget is okozhat, ugyanis ilyenkor a szervezet megpróbálja így elraktározni az energiát, amihez máshogy nem jut hozzá, ezért lelassítja az anyagcserét és tartalékolni kezd.

19. Javul a látásod

A gyümölcsben található C­, és a karotinoidjaiból termelt A­vitamin egyaránt közismert antixodiánsok, melyek varázslatosan hatnak a szemre és a bőrre. A béta­karotin a sejtek szintjén segít megóvni az egészségünket a különböző károsodásoktól, de emelett az E­vitamin és a lutein is segít megőrizni a szemünk világát.

20. Méregtelenítesz

A pektint illeti a dicséret a toxikus anyagok távol tartásáért. A zselészerű rost rátapad a véráramban található méreganyagokra, és ezekkel együtt távozik a szervezetünkből. Ráadásul még az elraktározható zsír mennyiségét is korlátozza! Egyből megjött a kedvünk egy kis banánhoz, nem igaz?

Banános receptjeinket itt találod >>> 

  • Kinyomtatom
  • Elmentem
  • Elküldöm
Promóció

Magazin